بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان در راستای موج خرید در بازار آهن، تحلیل و بررسی آمارها در این سال‌های اخیر نشان می‌دهد که معمولا در ماه‌های پایانی هر سال، میزان تقاضا در بازار، روند رو به رشدی را طی می‌کند. با این وجود، امسال میزان تقاضا از حدی که انتظار داشیم بسیار بیشتر شده و میزان رشد قیمت محصولات فولادی در این چند سال اخیر روندی بی‌سابقه را پیش گرفته‌است.
این جریان در حالی به وجود آمده که میزان تولید فولاد در داخل کشور برای رفع نیاز داخلی کافی و گاهی هم بالاتر از نیاز داخلی می‌باشد. در صورتی که به هر دلیلی بازار آهن از روند رشد قیمت‌ها فاصله بگیرد و همچنین قیمت‌های جهانی کاهش یابد و از جذابیت صادرات کاسته شود، شاهد شرایط متفاوتی در بازار داخلی خواهیم بود.
همواره باید این نکته را مد نظر قرار داد که در صورتی که بازار به فاز اشباع خرید وارد شود، ممکن است جریان‌های متفاوتی در بازار نمایان شود. با این حال، برای معامله‎‌گران خبره و باسابقه، رشد قیمت جذابیتی ندارد. دلیل این امر را می‌توان در کاهش قدرت تجار برای خرید دانست.
کارشناسان بر این باورند که ایجاد رقابت برای خرید در بازار و بورس
کالا جذابیت زیادی ندارد. در واقع رشد هیجانی قیمت آهن‌آلات، باعث عقب‌ماندگی از بازار می‌شود و نگرانی ذهنی زیادی ایجاد خواهد کرد. به این ترتیب، راهی به غیر از حفظ موجودی انبارها باقی نخواهد ماند. در آخر، این روند می‌تواند به رشد روزشمار موجودی در انبارها منجر شود. به این ترتیب، همین موجودی انبارهای کالاها می‌تواند احتمال سقوط آزاد نرخ را تقویت کند.
امروز در صورتی که سیگنال‌هایی جدی از تغییر فاز بازار مثل افت قیمت ارز و یا عدم رشد آن مخابره شود، شرایط متفاوتی بر بازار حاکم خواهد شد.

منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)