اولین روز هفته و شرایط بازار آهن

بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان، امروز در بازار آهن ثبات مناسبی حاکم بود. آرامش بازار باعث شد که محصولاتی مانند میلگرد آجدار، نبشی و ناودانی درگیر نوسانات قیمت نشوند. با این حال محصولاتی مثل قوطی و پروفیل بر خلاف روند بازار تغییرات قیمت را تجربه کردند.
بسیاری از کارخانه‌ها مثل پروفیل صدرا، نورد میلاد یزد و پروفیل یزد امروز اعلام افزایش قیمت کردند. به این ترتیب برای قوطی آهن قیمتی در بازه 50 تا 70 اعلام شده‌است.
گزارشات بدست آمده نشان می‌دهد که هم اکنون کارخانه‌های پروفیل‌سازی تهران شرق و جهان پروفیل قیمت‌های خود را در بازار آهن کاهش داده‌اند. قوطی پروفیل تهران شرق پس از ۱۵۰ تومان کاهش، قیمت قوطی ضخامت ۲.۵ خود را ۶۵۰۰ تومان اعلام نمود. در همین راستا شاهد کاهش ۵۰ تومانی قیمت‌های جهان پروفیل نیز بوده‌ایم. در حال حاضر قیمت قوطی آهن ۲.۵ جهان ۶۵۵۰ تومان می‌باشد.

گمانه‌زنی‌ها در مورد توقف صادرات آهن‌آلات ایران

طبق گزارشات واحد خبر آهن ملل اصفهان، هم اکنون خبرهایی در مورد توقف صادرات آهن‌آلات ایران شنیده شده‌است. این مسئله در حالی شایع شده که علی رغم تحریم‌ها هنوز هم در بازار آهن ثبات قیمت وجود دارد. با این حال این موضوع فقط در حد حدس و گمان است که باید صحت آن بررسی شود. بر خی کارشناسان بر این باورند که کشوری مثل عمارت اعلام کرده دیکر از کشورهایی مثل ایران و کره حاضر به خرید محصولات فولادی نمی‌باشند. در صورتی که شرایط اینگونه پیش رود، بسیاری از تولیدکنندگان داخلی با چالش‌هایی برای صادرات روبه‌رو خواهند شد. این موضوع به این علت است که پس از اعمال تحریم‌ها، بسیاری از کشورها از خرید محصولات ایرانی سر باز می‌زنند.

حمل و نقل بزرگترین مشکل صادرات فولاد ایران

در منطقه خاورمیانه برخی از کارشناسان و تاجران بر این باورند که در حال حاضر بزرگترین مشکل کشور حمل و نقل است نه مسائل بانکی. این مشکل به این دلیل است که هیچ کدام از کشورها حاضر به بارگیری کشتی‌های خود در بنادر ایران نیستند. به این ترتیب اگر محصولی در داخل کشور تولید شود، نمی‌توان آن را برای صادرات بارگیری کرد.
با توجه به اینکه تحریم‌های یک طرفه از سمت آمریکا شرایط را در بازارهای بین‌المللی دشوار کرده‌، اما وضعیت آنچنان هم که کشورهای بیگانه عنوان می‌کنند بحرانی نیست. بسیاری از تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان فولاد با تجربه ما همواره به بهترین شکل کار خود را انجام می‌دهند و توجهی به مانورهای رسانه‌های غربی ندارند.

منبع خبر: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)