۶۴ مطلب در آذر ۱۳۹۸ ثبت شده است

امید بر افت قیمت محصولات فولادی

بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان، امید است که با رشد عرضه‌ها از طرف تولیدکنندگان، قیمت محصولات فولادی کاهش پیدا کند و بازار به ثبات مناسبی دست ‌یابد. برخی مسئولان بازار بر این باورند که هم اکنون محصولات فولادی از ثبات قیمت برخوردارند و دچار تغییر قیمت چندانی نشده‌اند.

یکی از برنامه‌هایی که برای کاهش قیمت محصولات فولادی بر اساس دستور وزیر وزارت صمت ارائه شده، افزایش عرضه در بورس کالا می‌باشد. به همین ترتیب، شرکت‌های بزرگی مثل فولاد مبارکه اصفهان، فولاد خوزستان و همچنین فولاد خراسان لازم است که طبق این دستور میزان عرضه خود را در بازار بورس کالا افزایش دهند. امید است که با استفاده از این روش، بازار و قیمت‌ها به تعادل برسند.

قائم مقام وزیر وزارت صمت در طی نشستی افزود که در حوزه فولاد کمبودی وجود ندارد. او در ادامه عنوان کرد که تولید فولاد ما به میزان 50 درصد قابلیت صادراتی دارد. با این وجود، عرضه نامناسب و ایجاد فضای رقابتی در بازار بورس کالا، تا حدودی منجر به بهم ریختن قیمت‌ها و نوساناتی در بازار شد. با این حال، فعالان بازار همواره برای متعادل‌سازی قیمت‌ها در حال تلاش ‌می‌باشند.

در این روزها تلاش فعالان حوزه صنعت فولاد تا حدودی نتیجه‌بخش بوده و به همین ترتیب منجر به کاهش قیمت نسبی برخی از محصولات فولادی شده‌است. این کاهش قیمت‌ها تا رسیدن بازار به تعادل ادامه خواهد یافت.
هرگونه توسعه و حفظ قدرت رقابت با رقبای خارجی، در گرو بخش تحقیق و پژوهش است، بدون تحقیق و پژوهش به هیچ عنوان نمی‌توان در حوزه صنعت، معدن، کشاورزی و حتی خدمات، قدرت رقابت را حفظ کرد.
در همه دنیا توسعه بدون تحقیق و پژوهش به ویژه در این بخش‌ها امکان‌پذیر نیست. از این رو، تحقیق و پژوهش کاملا جدی گرفته‌ می‌شود. در حال حاضر طی چند سال اخیر پیوند خوبی بین مراکز دانشگاهی و پژوهشی و حوزه دستگاه اجرایی برقرار شده‌است.

منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)

۳۰ آذر ۹۸ ، ۱۳:۵۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
قیمت تیرآهن

مشکل تامین مواد اولیه در صنعت فولاد

بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان، هم اکنون کشور ما با خطر جدی تامین مواد اولیه در صنعت فولاد مواجه است. این مشکل بیشتر از آن که برخی از افراد فعال در این حوزه می‌اندیشند، جدیت دارد. در حال حاضر کسری فعلی نیاز کارخانه تامین شده‌است. میزان تولید سنگ‌آهن دانه‌بندی کشور حدود 80 میلیون تن است. با وضع عوارض 25 درصدی که باعث محدودیت در صادرات شده و  و جلوگیری از خروج حدود ۸ میلیون تن محصول کنسانتره و گندله، کسری نیاز داخلی به طور موقت تامین شده‌است.

با اینکه به طور موقت مسئله تامین مواد اولیه حل شده، اما با این حال، تنها تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در بخش معدن، 2 برابر کردن تولید سنگ‌آهن و استخراج حدود 150 میلیون تن سنگ‌آهن دانه‌بندی است که می‌تواند باعث تامین کامل نیاز داخلی شود.

می‌توان گفت که در حال حاضر این مسئله، تنها راه برای سرمایه‌گذاری جهت حداکثرسازی تولید بخش معدن، در واقع تنها راه حل سرمایه‌گذاری برای حداکثرسازی تولید بخش معدن است. با این وجود هنوز هیچ برنامه صحیح و مدونی برای دست‌یابی به این هدف ارائه نشده‌است. شواهد نشان می‌دهد که دولت هم برای ایجاد انگیزه در سرمایه‌گذاران این بخش پر ریسک اقدامی صورت نداده‌است. چراکه بسیاری از فعالان معدنی اظهار می‌کنند که اشتیاقی به سرمایه‌گذاری در حوزه‌ای که تنها امکان فروش داخل در آن میسر باشد را ندارند. در صورتی که این روند تداوم یابد، در آینده نه چندان دور، ایران با مشکل کمبود سنگ‌آهن مواجه خواهد شد.

چالش دیگر پیش‌روی صنعت فولاد، تعدد شرکت‌های تازه تاسیس تولیدکننده و نیز ظهور شرکت‌های معدنی فولادی است که در اوایل دهه گذشته با تفکیک مالکیتی بخش معدن از فولادسازان شکل گرفتند. از سوی دیگر در صورت وجود یک مدیریت واحد قطعا می‌توان با انرژی بالاتر و قدرت چانه‌زنی بهتری در خرید ملزومات و فروش محصول عمل کرد. جابه‌جا کردن سهام به‌ صورت ضربدری میان شرکت‌های معدنی و فولادسازان و نیز ادغام شرکت‌هایی که سهامداران مشترک دارند در صورتی‌ که با اراده دولت و نهادهای مالک مانند تامین اجتماعی انجام گیرد، از طریق کاهش تضاد منافع حلقه‌های زنجیره تولید، کاهش هزینه‌های موازی اداره این شرکت‌ها و نیز دستیابی به مقیاس‌ها بزرگ‌تر در معاملات می‌تواند هم‌افزایی قابل‌توجهی ایجاد کند. امید است این غفلت تصمیم‌گیران در اوایل دهه گذشته با تجربه به دست آمده و تدبیر مسئولان و مدیران امروز مرتفع شود.

منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)

۳۰ آذر ۹۸ ، ۱۳:۵۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
قیمت تیرآهن

چند نرخی بودن برخی از مبادی فروش محصولات فولادی

بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان، چند روزی است که با شرایطی ویژه‌ای در بازار آهن مواجه هستیم. در وضعیت فعلی بازار در مورد تعداد محدودی از مبادی، برخی بنکداران یک قیمت اعلام می‌کنند و مبدا رسمی قیمتی بالاتر اعلام می‌کند. در روزهای اخیر گزارشاتی از دو یا چند نرخی بودن فروش محصولات فولادی به گوش رسیده‌است. این مبادی دلیل کار خود را این‌گونه اظهار کردند که اگر نرخ واقعی را اعلام کنیم، مبدا رسمی دلخور می‎شود و در صورتی که نرخ رسمی را اعلام کنیم، واقعی نیست. علاوه بر این، ارزشش را برای مخاطبان از دست می‌دهد.

خوشبختانه این گونه مبادی بسیار اندک هستند. در مورد مبادی‌ای که بخشی از کالاهای آن‌ها به دست بنکدار است، تکلیف روشن است. و اما در مورد مبادی‌ای دو یا چند نرخی هستند، تقاضا داریم که یک نرخ واحد را در نظر بگیرند و تخفیفی معقول برای محصولات خود قائل شوند.

در خصوص میلگرد آجدار خراسان و ابرکوه، پایین‌ترین قیمت پیشنهادی تجار در بازه قیمت 4650 تا 4680 تومان می‌باشد.

با اینکه هر یک از عرضه‌کنندگان، قیمت‌های مختلفی را اعلام می‌کنند، اما این دامنه قیمت، نرخ کف بازار و قیمت‌های قابل قبول‌تری می‌باشد.

در شرایط کنونی می‌توانیم بگوییم میزان تقاضای هیجانی با توجه به وضعیت بازار اشباع شده‌است. اکنون در حوزه میلگرد آجدار و در لایه‌های پایین‌تر همه چشم انتظار خروجی انبار یا سبک کردن حواله‌های خریداری شده هستند که مصرف‌کننده نهایی و واقعی را طلب می‌کند. بالاخره هر طور که حساب کنید یک جایی حتی نقدینگی سرگردان هم پس از اشباع به مصرف‌کننده واقعی ختم می‌شود، زیرا فولاد طلا نیست که بشود به این راحتی‌ها به صورت قاچاق از مرز رد کرد و اگر با جرات نگوییم فولاد قاچاق ندارد، بسیار بسیار اندک و در برابر آمار کلی ناچیز است.

منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)

۳۰ آذر ۹۸ ، ۱۳:۴۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
قیمت تیرآهن

گزارش بازار جهانی آهن و فولاد , هفته 51 2019 میلادی

بازار جهانی و داخلی سنگ‌آهن

بر اساس گزارش جهانی آهن هفته 51 واحد خبر آهن ملل اصفهان، به دلیل رکود بازار در هفته گذشته، قیمت سنگ‌آهن دچار افت شد. در نهایت سنگ‌آهن با خلوص 62 درصد از قیمت 94 دلار در هفته گذشته به 92 دلار برای هر تن خشک سی اف آر رسید. نسبت به هفته گذشته، موجودی بنادر سنگ‌آهن چین تا حدودی رشد کرده‌است. از این رو، خریدارن در مورد محدودیت در عرضه، دچار نگرانی نشدند.

شواهد از وضعیت بازار حاکی از آن است که خریداران میزان نیاز سنگ‌آهن خود برای تعطیلات سال نو چین را  تامین کرده‌اند. اکنون کارخانه‌ها بیشتر به دنبال محموله‌های حمل فوریه می‌باشند. برای سه هفته متوالی، موجودی بازار فولاد افزایش یافته و در نهایت به رکود بازار سنگ‌آهن کمک کرده‌است.

طبق گزارش یومتال، قیمت‌ها در بازار سنگ‌آهن صادراتی ایران، افزایشی جزئی داشته‌اند. قیمت نهایی برای سنگ‌آهن مگنتیت با خلوص 61 درصد از 56.1 دلار به 56.6 دلار برای هر تن فوب رسیده‌است. قیمت سنگ‌آهن هماتیت صادراتی با خلوص 61 درصد ایران از 53 دلار به 53.5 دلار برای هر تن فوب رشد یافت.

 بازار داخلی و جهانی قراضه آهن

بر اساس گزارش جهانی آهن هفته 51 واحد خبر آهن ملل اصفهان، بازار قراضه آهن وارداتی در هفته‌ای که گذشت در کشور ترکیه از ثبات مناسبی برخوردار بود. قیمت این کالا حدودا 300 دلار برای هر تن سی اف آر بدون تغییر باقی مانده‌است. در چند هفته گذشته که قیمت‌ها رشدی چشمگیر داشتند، در حال حاضر آرامش بر بازار حاکم شده‌است. قیمت نهایی قراضه آهن صادراتی سنگین کلاس دو در ژاپن و در هفته‌ای که گذشت به دلیل نتایج خوبی که برای مزایده صادراتی و افزایش بازار داخلی حاصل شد، رشد یافت. قیمت این کالا در حدود 10 دلار بالا رفت و به 244 دلار برای هر تن فوب رسید.
بسیاری از خریداران کره‌ای، قیمتی معادل 233 تا 235 دلار هر تن فوب برای قراضه آهن سنگین کلاس 2 ژاپن پیشنهاد دادند. این قیمت ثبت شد و نشان‌دهنده رشدی 6 دلاری در هفته می‌باشد. قراضه آهن وارداتی کانتینری در منطقه شرق آسیا در حدود 3 دلار رشد یافت. در نهایت این کالا با قیمت 270 دلار هر تن سی اف آر معامله شد. قیمت قراضه آهن خرد شده در بازار داخلی آمریکا نیز حدود 271 دلار هر لانگ تن بود. این نرخ قیمت برای قراضه نشان‌دهنده ثبات بازار این کالا در آمریکا می‌باشد.

 بازار داخلی و جهانی بیلت

طبق گزارش جهانی آهن هفته 51 واحد خبر آهن ملل اصفهان، در هفته‌ای که گذشت قیمت قراضه آهن در بازارهای جهانی بالا رفت. همین امر باعث شد که قیمت بیلت بر خلاف کاهش فعالیت‌ در بازار، رشد پیدا کند. بیلت صادراتی سی آی اس در بازه قیمت 405 تا 420 دلار برای هر تن فوب بود. این بازه قیمت، نشان‌دهنده ثبات بازار بیلت است.

قیمت بیلت وارداتی در ترکیه در حدود 5 دلار رشد کرده و در بازه 425 تا 430 دلار هر تن سی اف آر ثبت شده‌است. این در حالی است که درخواست خریداران از قیمت 415 دلار بالاتر نرفت. بیلت صادراتی ترکیه هم تا 10 دلار بالا رفته 430 دلار هر تن فوب ثبت شد.

قیمت بیلت در بازار داخلی چین در هفته گذشته در حدود 8.5 دلار کاهش یافته و به 478 دلار برای هر تن رسیده‌است. رشد قیمت بیلت در بازارهای جهانی بستگی به رشد قیمت قراضه آهن دارد. برخی بر این امیدند که از بازارهای بیلت بدون تغییر بمانند. با این حال، همان‌طور که گفتیم، افزایش قیمت بیلت با توجه به کاهش تقاضای بازارهای مصرف‌کننده و کاهش قیمت بیلت در بازار داخلی چین، به رشد قیمت قراضه آهن وابسته است. انتظار می‌رود که در اواخر ماه ژانویه، مقداری قیمت‌ها تصحیح شوند.
در روز شنبه، متوسط قیمت شمش 43038 ریال بود. این نرخ قیمت تا روز چهارشنبه به 43463 ریال دست یافت. سیر قیمت‌ها از ابتدای هفته تا روز دوشنبه کاهشی بود. یکی از دلایل این مسئله، به سرانجام نرسیدن تولید میلگرد با شمش 43000 ریالی بود. همه این عوامل باعث بوجود آمدن روندی کاهشی در بازار بود. البته افت دلار نیز در این روند بی تاثیر نبوده‌است. قیمت شمش از روز دوشنبه با باز شدن بازارهای ارز در خارج، رشد یافت و تا آخر هفته به 43463 ریال دست یافت. آهن اسفنجی در هفته‌ای که گذشت با قیمتی معادل 23000 ریال معامله می‌شد. قیمت این کالا تا اواخر هفته به دلیل بارندگی و مشکلات حمل و نقل واضح اعلام نمی‌شد. بخش‌نامه‌ای که در هفته گذشته توسط وزارت صمت ارائه شد، روند بازار را به سمت سردرگمی برد. بر اساس بند 2 این ابلاغیه، کلیه واحدهای نوردی موظف هستند شمش مورد نیازشان را از بازار بورس کالا تهیه نمایند. بسیاری از واحدهای نورد امکان ثبت‌نام در سایت بهین‌یاب را ندارند. به همین دلیل، واجد شرایط خرید نخواهند بود. علاوه بر این، تکلیف واحدهای ذوب که صادرات ندارند و محصولشان را در بازار داخل عرضه می‌کنند، چیست؟ دولت هنوز فاقد یک برنامه منسجم برای مقابله با تحریم است و برای کنترل بازار سیاست سهمیه‌بندی و نظارت را پی‌گیری می‌کند. این روش منتهی به کاهش تولید می‌شود نه افزایش آن که در شرایط فعلی امری ضروری است. پیش‌بینی اکثر دست اندرکاران بازار آهن این است که به علت کاهش عرضه آهن اسفنجی، قیمت شمش پائین نخواهد آمد و در واقع فضائی برای کاهش قیمت هم وجود ندارد.

بازار داخلی و جهانی مقاطع فولادی

بر اساس گزارش جهانی آهن هفته 51 واحد خبر آهن ملل اصفهان، در هفته اخیر قیمت میلگرد صادراتی سی آی اس  440 دلار هر تن فوب ثبت شد. این نرخ قیمت نشان‌دهنده رشد 15 دلاری هفتگی این کالا می‌باشد. در هفته‌ای که گذشت، قیمت میلگرد در بازار واردات آسیا بهبود یافته‌است. با این حال، میزان تقاضا برای این کالا بسیار محدود بوده‌است. در جنوب شرق آسیا، میلگرد وارداتی تا 5 دلار بهبود داشته و در بازه قیمت 445 تا 460 دلار هر تن سی اف آر ثبت شد. در چین، قیمت پیشنهادی میلگرد 455 تا 460 دلار هر تن فوب بود که از قیمت‌های ترکیه هم بالاتر بوده در بازار آسیا خریداری ندارد. میلگرد صادراتی در ترکیه 450 تا 460 دلار هر تن فوب بود و با توجه به نزدیکی تعطیلات، فعالیت زیادی نخواهد داشت. میلگرد در بازار داخلی اروپا  با 3 یورو رشد به 463 یورو هر تن درب کارخانه رسید. قیمت میلگرد در بازار داخلی آمریکا نیز 605 دلار هر شورت تن درب کارخانه و بدون تغییر ماند. در روز شنبه میانگین قیمت میلگرد آجدار  48931 ریال بود. با افت قیمت ارز و نگرانی بازار از روند قیمت‌ها روز دوشنبه قیمت به 47392 ریال کاهش یافت ولی از سه‌شنبه روند صعودی به خود گرفت. این کالا در روز چهارشنبه که به 47875 ریال رسید. در 16/09/98 قیمت میانگین میلگرد 47371 ریال بود. تحلیل ما این بود که با توجه به عرضه آهن اسفنجی و مشکل بارندگی که روی حمل و نقل آن تاثیر می‌گذارد افت قیمت موقتی است. اعداد هم نشانگر همین نتیجه‌گیری است. روز پنج‌شنبه بحث‌هایی در بازار باز شد که پایه قیمت میلگرد عرضه شده در بورس برای دی‌ماه حدود یک هزار ریال بیشتر از آذرماه است. به همین دلیل فروشنده‌ها خود را برای افزایش قیمت در هفته اول دی‌ماه آماده کردند. در حالی‌که میلگردهای ارزان فروخته شده در بورس و بازار در هفته قبل هنوز تحویل نشده این فشار عرضه اجازه میدان‌داری جدی به بازار میلگرد را نخواهد داد. شاید دو روز اول هفته شاهد بازارسازی باشیم ولی تب تند زود به عرق کردن منتهی می‌شود. در واقع انتظار می‌رود منحنی هفته اول دی‌ماه نشان‌دهنده صعود قیمت در دو روز اول باشد و پس از آن بازار به عقب برگردد، مگر آن‌که قیمت شمش به علت عقب افتادن تولید روند صعودی داشته باشد.

قیمت تیرآهن تقریباً ثابت بود. روز شنبه میانگین قیمت تیرآهن 14 تا 18 ذوب آهن در اصفهان 54850 ریال بود. روز یکشنبه به 54700 ریال سقوط کرد ولی از دوشنبه روند صعودی گرفت و به 55300 ریال تا آخر هفته دست یافت.

 

بازار داخلی و جهانی ورق آهن

طبق گزارش بازار آهن هفته 51 خبر آهن ملل اصفهان، ورق گرم صادراتی سی آی اس هفته گذشته رشد چشمگیری داشته و از 430 دلار به 465 دلار هر تن فوب رسید.

 

در ترکیه ورق گرم حداقل 20 دلار نسبت به اوایل دسامبر رشد داشته و به 525 دلار هر تن درب کارخانه رسید. البته بازار فعالیت زیادی نداشت و همه منتظر روشن‌تر شدن روند بازار در سال نو میلادی بودند.

 

قیمت ورق گرم در بازار داخلی چین در ثبات بود. در بازار صادرات نیز ورق گرم چین حدود 473 دلار هر تن فوب ثبت شد، که حدود 6 دلار رشد هفتگی داشت. در بازار واردات جنوب شرق آسیا نیز ورق گرم از 480 دلار به 480 تا 485 دلار هر تن سی اف آر رسید.

 

در بازار داخلی اروپا نیز ورق گرم  در حدود 432  یورو هر تن درب کارخانه ثبات داشت. در بازار داخلی امریکا نیز ورق گرم از 558 دلار هفته قبل به 576 هر شورت تن درب کارخانه رسید.

 

ورق گرم ضخامت دو میلی‌متر رول روز شنبه در اصفهان 60500 ریال معامله می‌شد و در اهواز 59500 ریال اما روز یکشنبه قیمت‌ها تا هزار ریال پائین آمد روز دوشنبه بازار شروع به بهبود یافت. تا آخر هفته محصول مبارکه 62000 ریال و محصول اهواز 59000 ریال اعلام می‌شد.

 

ورق گرم ضخامت 3 تا 5 میلی‌متر رول در اصفهان هفته گذشته عرضه مناسبی نداشت به همین دلیل قیمت قابل استنادی دریافت نشد، ولی ضخامت 6 تا 15 میلی‌متر روز شنبه 66900 ریال قیمت داشت یکشنبه افت کرد و تا 66480 ریال پایین آمد، اما از دوشنبه روند صعودی گرفت که متاثر از روشن شدن فضای قیمت ارز بود و تا چهارشنبه به 69100 ریال رسید.

 

ورق‌ اکسین ضخامت 10 تا 40 میلی‌متر به طور متوسط روز شنبه 67313 ریال معامله می‌شد، ولی تا چهارشنبه به 67875 ریال بالا رفت همین روند در مورد ورق کاویان دیده شد که از 64000 ریال روز شنبه به 64167 ریال در آخر هفته رسید. ورق‌های اکسین کیفیت ST52 همچنان در بازار نایاب است، به خصوص ضخامت‌های 10 ، 12 ، 15 ، 35 و 40 میلی‌متر. به نظر می‌رسد اکسین در حال گسترش فعالیت در بازارهای خارجی است و کمتر به بازار داخلی مثل گذشته امیدوار است، چون در هفته قبل مزایده صادرات 30 هزار تن ورق اکسین اعلام شد.

 

ورق سرد بازار آرامی را داشت و میانگین قیمت 83773 ریال روز شنبه تنها چهارشنبه کمی تغییر کرد و به 83364 ریال افت کرد که ناشی از پائین آمدن قیمت ورق‌های با ضخامت 90/0 میلی‌متر به بالا بود.

 

ورق گالوانیزه در اول هفته تنزل نشان داد که ناشی از مساله نرخ ارز و کاهش قیمت محصولات هفت الماس بود، ولی تا آخر هفته کمی بهبود یافت و از میانگین 85138 ریال روز شنبه که به 84458 ریال در روز یکشنبه رسیده بود تا سه شنبه به 84946 ریال رسید. این کالا در روز چهارشنبه کمی افت قیمت را تجربه کرد و به 84292 ریال پایین آمد.

 

نباید فراموش کرد که دولت هنوز مشغول چاپ پول است و شاخص بازار سهام رو به بالا. آخر سال است و جبران کسری بودجه ضروری. بنابراین تورم گریزناپذیر است. نوسان‌ها دیگر دامنه یکی دو روزه پیدا خواهند کرد و این نشانه خوبی برای دست اندرکاران فولاد نمی‌باشد.

منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)

۳۰ آذر ۹۸ ، ۱۳:۴۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
قیمت تیرآهن

تولید، شاخصی برای مقایسه وضعیت اقتصادی کشورها

بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان، از مولفه‌های اساسی و اصلی هر کشوری برای رسیدن به خودکفایی و استقلال، تولید می‌باشد. مسئله تولید یکی از اساسی‌ترین شاخص‌های توسعه‌ای محسوب می‌شود. تولید الزاما یک کالای فیزیکی نمی‌باشد. در واقع می‌توان گفت هر چیزی که از فکر، ذهن، فعالیت و عمل افراد تولید می‌شود، تولید ملی آن کشور محسوب می‌شود.
بررسی‎ها نشان‌می‌دهند که در دنیای امروز، مهم‌‌ترین شاخص برای مقایسه وضعیت اقتصادی کشور‌ها با یکدیگر و همچنین برای سنجش میزان سرعت رشد و حرکت آن‌ها در مسیر توسعه‌ یافتگی، مقوله تولید است. به طور کلی، شاخصی که براساس آن می‌‌توان کشورها را با هم مقایسه کرد، شاخص تولید ناخالص ملی است.

تولید ملی یک معیار سنجش جهانی است و اتکا به تولید ملی تنها منحصر به کشور ما نمی‌باشد. جریان اقتصاد در کشور ما اتکا زیادی به ذخایر زیرزمینی و معدنی دارد. در واقع میزان کمی و کیفی رشد حرکت ما در مسیر تولید و کارایی تولید در حوزه منابع معدنی و صنایع پایین‌دست، یکی از مهم‌ترین جلوه‌های تولید ملی است.

به همین ترتیب، لازم است که تنها به شعار و حرف زدن بسنده نکنیم و به حرف‌هایمان جامع عمل بپوشانیم. لازم است که با کمک متخصصان و پژوهشگران هر صنعت، استفاده از قدرت علمی کشورمان و همکاری با مراکز علمی و دانشگاهی، مواد اولیه و قطعاتی که نیازمند آن‌ها هستیم را بدون نیاز به کشورهای دیگر تولید کنیم.

این فرآیند به ویژه باید در صنایع استراتژیک کشور اعمال شود. صنایعی مثل فولاد، آلومینیوم، مس، سرب، روی و سنگ‌های تزئینی از جمله صنایع استراتژیک کشور هستند که باید در جهت بومی‌سازی آن‌ها همت گماریم. با افتخار، صنعت فولاد کشورمان هم اکنون نسبت به صنایع دیگر معدنی در این موضوع پیشتاز است.

منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)

۲۸ آذر ۹۸ ، ۱۳:۵۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
قیمت تیرآهن

رشد تولید آهن اسفنجی در سال جاری

بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان، عملکرد تولیدی‌های بزرگ در حوزه معدن و صنایع معدنی در  طی یک دوره 8 ماهه در سال جاری حاکی از آن است که مجموع تولید آهن اسفنجی به 18 میلیون و 353 هزار و 266 تن رسیده‌است. این حجم از تولید نشان می‌دهد که میزان تولید آهن اسفنجی نسبت به مدتی مشابه در سال گذشته به میزان 8 درصد رشد یافته‌است.

 

طبق بررسی کارشناسان ما، در آبان‌ماه امسال، کارخانه‌های بزرگی مثل فولاد مبارکه، هرمزگان، سفید دشت، سبا، کاوه جنوب، غدیر، توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه، خراسان، خوزستان، ذوب آهن، میانه، سبزوار، شادگان، صبا فولاد، نی‌ریز، ارفع، گل‌گهر، چادرملو یزد و بافت حدود 2 میلیون و 334 هزار و 197 تن آهن اسفنجی تولید کرده‌اند.
این حجم از تولید آهن اسفنجی نشان‌دهنده رشدی 13 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته می‌باشد.

 

آمارها حاکی از آن است که این واحدها بیشترین میزان تولید را نسبت به دورهای گذشته انجام داده‌اند. فولاد مبارکه 4 میلیون و 557 هزار و 855 تن، بیشترین حجم تولید را نسبت به کارخانه‌های دیگر به خود اختصاص داده‌است.

 

در مدت دوره‌ مذکور، بالاترین میزان رشد را می‌توانیم به آهن و فولاد گل‌گهر با 198 درصد اختصاص دهیم. علاوه بر این، فولاد سبزوار در آبان‌ماه سال جاری به اندازه 37 درصد رشد یافت. آمارها نشان می‌دهند که این واحد رشد چشمگیری نسبت به سال‌های گذشته و واحدهای تولیدی دیگر در تولید آهن اسفنجی داشته‌است.

بررسی عملکرد واحدهای تولیدی فولاد مبارکه، فولاد خوزستان، شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه، فولاد خراسان، سنگ‌آهن چادرملو، گل‌گهر، اپال پارسیان سنگان، فولاد سنگان و صبا نور در حدود 8 ماه در سال جاری، نشان از تولید 27 میلیون و 736 هزار و 255 تن گندله سنگ‌آهن را می‌دهد. این میزان از حجم تولید نشان می‌دهد که تولید این کارخانه‌ها نسبت به سال گذشته تغییری نداشته‌است. شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، با 8 میلیون و 116 هزار و 901 تن تولید، بیشترین حجم تولید در گندله سنگ‌آهن را به خود اختصاص داده‌است. رشد تولید این شرکت به اندازه 2 درصد نسبت به دوره مشابه سال گذشته است. در دوره مذکور، شرکت فولاد خراسان، با رشدی 113 درصدی، بالاترین میزان رشد را به خود اختصاص داده‌است.

میزان تولید گندله سنگ‌آهن این واحدها در آبان‌ماه امسال به رقم 3 میلیون و 375 هزار و 465 تن رسید. این حجم از تولید در مقایسه با آبان 97 به اندازه 8 درصد رشد یافته‌است. فولاد سنگان خراسان نیز در آبان‌ماه امسال عملکرد بهتری نسبت به سایر واحدهای تولیدی داشت و 103 درصد رشد تولید نسبت به سال گذشته را ثبت کرده‌است.

منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)

۲۸ آذر ۹۸ ، ۱۱:۴۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
قیمت تیرآهن

بازار بورس کالا و روند معاملات آهن در این روزها

بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان، در روزهای اخیر، بازار بورس کالا روند ثابتی را برای قیمت میلگرد طی می‌کند. آمارها حاکی از آن است که در این روزها، تعداد عرضه‌های میلگرد در بازار بورس کالا رشد یافته‌است. در این میان، برخی از عرضه‌ها و معاملات نیز با نسیه و به صورت قسط انجام می‌شود. شواهد در بازار نشان می‌دهند که میزان تمایل برای فروش در بین تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان بالا رفته‌است. با این حال بهای میلگرد بدون تغییر مانده و بازار ثابتی دارد و این مسئله تا حدی عجیب به نظر می‌رسد.

بر خلاف میلگرد، قیمت شمش در این روزها در بازار بورس کالا افت کرده و بعد از کمی افت نرخ میلگرد، قیمت شمش نیز به ثبات رسیده‌است. در صورتی که بازار شمش از بازار میلگرد در بورس کالا تبعیت کند، امکان توقف کاهش قیمت شمش وجود دارد و در نهایت بازار به ثبات مناسبی خواهد رسید.
با این حال، این تحلیل تنها یک حدس است و وضعیت دقیق بازار و نوسانات قیمت‌ها در روزهای آتی مشخص خواهد شد. عوامل زیادی از جمله موجودی بالای انبارها، نوسانات ارز و دلار و جو روانی حاکم بر بازار باعث پیچیدگی‌های مختلفی در بازار شده‌است. به همین ترتیب، پیش‌بینی و گمانه‌زنی در مورد بازار چندان هم ساده به نظر نمی‌رسد.
برخی از کارشناسان معتقدند که برای مدتی کوتاه، احتمال کاهش قیمت‌ها به دلیل جو روانی ایجاد شده در بازار وجود دارد. البته برای پیش‌بینی روزهای آتی نیاز به تحلیل کارشناسانه بیشتری وجود دارد.
معمولا رشد و پیشرفت یک کشور را با میزان تولید و مصرف فولاد یک کشور ارزیابی می‌کنند. ایران کشوری است که امکان و ظرفیت این رشد را دارا می‌باشد. با این حال، مصرف فولاد داخلی کشور ما نسبت به کشورهای دیگر و پیشرفته به مراتب پایین‌تر است.

منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)

۲۷ آذر ۹۸ ، ۱۱:۴۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
قیمت تیرآهن

نوسانات قیمت میلگرد آجدار در بازار آهن

بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان، روند یکباره جهت بازار به سمت رشد قیمت‌ها، در میان عوام این تصور را ایجاد کرد که فولادی‌ها در تلاشند که عدم هم‌خوانی اعداد و ارقام قیمت‌ها در بازار بورس کالا را با افت قیمت اخیر ایجاد شده در بازار بیرون و نوسانات قیمت میلگرد جبران کنند. با این حال، در یکی دو روز اخیر، عرضه‌ فراوان میلگرد آجدار باعث شد بار دیگر قیمت این کالای پرکاربرد وارد رکود شود. این در حالی است که میزان عرضه‌‌ها کاملا محتاطانه و حساب شده نسبتا کم برنامه‌ریزی شده‌اند. از این رو فعالان این حوزه در تلاشند تا این بازار را در خصوص نرخ‌های مهندسی شده بورس کالا با یکدیگر تا حدوی هماهنگ کنند تا شاید در تحریک و ترغیب تقاضای سفته‌بازان با اقبال مجدد این تقاضا برای عرضه‌های روز جاری مواجه شود.

بر اساس تحلیل کارشناسان ما، روز گذشته نرخ پایه عرضه میلگرد آجدار برای هفته آتی بیش از ۴۷۰۰ تومان با احتساب نرخ‌های معاملاتی دو هفته اخیر شمش در بورس کالا رقم خورده‌است. این مسئله در حالی است که همین میلگرد آجدار در بازار خارج از بورس روز گذشته در مرز ۴۶۰۰ تومان در دسترس خریداران قرار گرفته‌است. اکنون می‌بایست منتظر ماند و دید که آیا شارژ این چنینی بازار می‌تواند کوره سفته‌بازان و اقبال نقدینگی به بازار داخلی میلگرد آجدار را بار دیگر شعله‌ور سازد یا خیر. قدر مسلم روند بازار ارز نیز در روز جاری می‌تواند نقش بسزایی را در ترغیب این نقدینگی برای جذب عرضه‌های بورس کالا ایفا کند.

در وضعیت کنونی بازار، بارها تجربه ثابت کرده که باید از خریدهای هیجانی به خصوص در حوزه آهن و میلگرد خودداری کرد تا از ضرر و خسارت ناشی از وضع موجود در امان باشیم.

منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)

۲۷ آذر ۹۸ ، ۱۱:۴۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
قیمت تیرآهن

ثبات نسبی بازار ورق چین

بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان، در بازار داخلی چین، قیمت ورق گرم در حال حاضر از ثبات مناسبی برخوردار است. قیمت فعلی این کالا در نقاط شرقی این کشور در بازه بین 556 تا 558 دلار برای هر تن درب کارخانه است. علاوه بر این، در نقاط شمالی ورق گرم بین 519 تا 521 دلار برای هر تن درب کارخانه می‌باشد. در بازارهای فیوچرز، قیمت کمی کاهش یافته‌است. همین عامل باعث شده که فعالیت در بازار برای خرید نقدی کمتر شود.

 

طبق بررسی‌های کارشناسان ما، با اینکه قیمت‌ها به دلیل محدودیت عرضه ثابت بود، اما با توجه به بهبود عرضه در روزهای آتی احتمالا روند قیمت‌ها تغییر می‌کند. در روزهای اخیر، ورق گرم تولیدی شمال چین بیشتر در بازار همان منطقه عرضه می‌شده‌ و علت این مسئله بهای کمتر این کالا در نقاط شرقی بوده‌است. با این حال، اکنون قیمت‌ها در این منطقه بهبود یافته‌است. احتمالا در روزهای آتی نیز کاهش قیمت را تجربه خواهیم کرد.

 

قیمت ورق گرم چین در بازار صادرات نیز در حدود 473 دلار برای هر تن فوب می‌باشد. این نرخ قیمت نشان‌دهنده ثبات بازار ورق این منطقه می‌باشد.

 

در پاکستان معاملات با قیمت 490 دلار برای هر تن سی اف آر نهایی شده‌است. این نرخ قیمت معادل 468 دلار برای هر تن فوب می‌باشد.

 

طبق بررسی گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان، قیمت نهایی برای سنگ‌آهن وادراتی با خلوص 62 درصد چین به قیمت 94 دلار برای هر تن خشک سی اف آر ثبت شده‌است. در واقع سنگ‌آهن نسبت به روز جمعه حدود 1 دلار ارزان شده‌است. قرارداد سوآپ ژانویه نیز حدود 92.65 دلار برای هر تن خشک سی اف آر بوده‌است.

 

شرایط آب و هوایی نامساعد و بارش برف در شمال چین باعث کاهش فعالیت‌های ساخت و ساز شده‌است. در واقع وضعیت کنونی بازار نشان می‌دهد که رکودی نسبی در بازار فولاد حاکم می‌باشد. در این هفته قیمت‌ها روندی نزولی را طی کردند. دور از انتظار است که فعلا بهبودی چشمگیر در بازار ایجاد نشود. قیمت بیلت در بازار داخلی چین در این هفته، 8.5 دلار کاهش داشت و 487 دلار برای هر تن محصول اعلام شده‌است.

 

در طول تعطیلات در سال نو چین، میزان خریدها در بازار سنگ‌آهن تمام شده و به همین ترتیب کارخانه بیشتر به دنبال محموله‌های حمل فوریه می‌باشند.

 

منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)

۲۷ آذر ۹۸ ، ۱۱:۴۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
قیمت تیرآهن

سیمای تمام‌نمای بازار فولاد این روزها

بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان، در روزهای اخیر، بازار آهن سیری نزولی را طی می‌کند. علاوه بر این، تلاش برخی از فعالان بازار برای تغییرات بازار فولاد و رشد قیمت‌ها نیز بی‌نتیجه است. هر از گاهی در بازار آهن برای برخی از محصولات رشد قیمت را مشاهده می‌کنیم که این افزایش معمولا عمر زیادی ندارد.

معمولا در روزهای پایانی هر سال، شاهد حاکم شدن جریانی افزایشی بر بازار بوده‌ایم. این جریان در روزهای ابتدایی محدود بود، اما هر روز شدت بیشتری پیدا می‌کرد. در این روزها نیز این جریان وارد بازار شده‌است. البته با تغییر نرخ دلار و کاهش قیمت آن، بازار نیز وارد فازی نزولی شد. این سیر کاهشی تا امروز ادامه داشته‌است.

می‌توان گفت که شرایط کلی بازار معمولا به همین شکل است. غالبا همه محصولات فولادی این جریان را تجربه می‌کنند. در وضعیتی که تا چندی پیش بر بازار آهن حاکم شده‌بود، دیدیم که قیمت‌ها در مسیری افزایشی قرار گرفته‌بودند. تلاش همگان به جز برخی از دلالان و سوداگران که از وضعیت پیش آمده در بازار سود می‌بردند، بر این بود که جلوی افزایش بیشتر قیمت‌ها را بگیرند.
بر همین اساس، در شرایط کنونی بازار هم عدم پیش‌بینی‌های نادرست می‌تواند به سوق دوباره بازار به سمت عدم رشد بی‌منطق قیمت‌ها کمک کند.
در وضعیتی که چندی پیش بر بازار حاکم بود، بیش از هر چیزی، افزایش نرخ دلار و جو روانی حاکم بر بازار توانست بر رشد بیشتر قیمت‌ها منجر شود. با این حال، این بار جو روانی حاکم بر بازار اثری معکوس داشته‌است.
علاوه بر این، عامل دیگری هم می‌توان در این اثر معکوس موثر دانست. این عامل عدم فروش توسط واسطه‌گران و کسانی است که میلگرد یا دیگر محصولات فولادی را با قیمت زیادی خریداری کردند. این افراد ممکن است هم اکنون خسارت زیادی دیده‌باشند.

منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)

۲۶ آذر ۹۸ ، ۱۱:۵۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
قیمت تیرآهن