بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان در راستای عدم توقف رشد قیمت‌ها در بازار آهن ، برای بسیاری از فعالان بازار در این هفته اخیر، بازار آهن بسیار نگران‌کننده و پر از التهاب بود. بسیاری از خریداران و حتی عرضه‌کنندگان این سوال در ذهن‌شان ایجاد شد که این رشد قیمت‌ها ناشی از رخ دادن چه اتفاقاتی است؟ چه موضوعی باعث شده که نرخ برخی از محصولات فولادی از 100 تا بیش از 300 تومان افزایش یابد؟
در صورتی که تحیلی از نرخ داخلی دلار که یکی از عوامل تاثیرگذار بر بی‌نظمی‌های بازار است، داشته‌باشیم، درخواهیم یافت که در حدود نهایتا 20 درصد از نوسانات اخیر بازار آهن را می‌توانیم به نرخ دلار مرتبط بدانیم. علاوه بر این، نرخ جهانی ورق آهن نیز روندی کاهشی داشته‌است. پس با وجود تاثیر 20 درصدی دلار و نرخ جهانی کاهشی ورق، چرا باز هم تا این اندازه قیمت این کالا رشد کرده‌است؟
قیمت میانگین کشف شده برای تختال یا اسلب در روزی که گذشت با فرض 5 درصد رشد از نرخ شمش خوزستان، در حدود 51.54 تومان شد. اسلب با این قیمت نسبت به آخرین قیمت خود در حدود 530 تومان افزایش داشته‌است. علاوه بر این، در مقایسه با نرخ متوسط ورق B سیاه ضخیم، اختلافی 400 تومانی داشته‌است که این فاصله قیمتی به هیچ عنوان منطقی نمی‌باشد.
این رشد قیمت 500 تومانی برای اسلب ممکن است به تشدید روند صعودی قیمت‌ها در بازار دامن بزند. هنوز معلوم نیست که به چه دلیلی قیمت اسلب در بازار بورس کالا کشف نشده‌ و چرا قیمت‌گذاری اسلب از نرخ شمش خوزستان تاثیر می‌گیرد.
در هفته اخیر، وضعیت بازار ورق به به صورتی بود که قیمت ورق‌های ضخیم سیاه بالای 8000 تومان و قیمت ورق گالوانیزه در حدود 11000 تومان بود.
برخی از کارشناسان بر این باورند که میزان معاملات در ماه‌های پایانی مثل سالیان اخیر کاهش یافته‌است. به همین جهت، بیشتر محصولات تحویلی در اسفندماه با افت تقاضا و خریدار روبه‌رو خواهند بود.
در هر صورت در این شرایط حاکم بر بازار، تصمیماتی که مسئولین در وزارتخانه گرفتند هم نتوانسته در کوتاه‌مدت بر آرام شدن و بهبود بازار اثر قابل توجهی بگذارد. با این حال، امید است که در درازمدت تصمیمات اتخاذ شده در حوزه قیمت‌ها در بازار آهن نتیجه‌بخش باشد.

منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)