بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان، این روزها مردم کشور چین و برخی از کشورهای دیگر به طور محدود، با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند. داستان این ویروس درست در زمانی شنیده شد که دولت چین و آمریکا در مسیر دستیابی به توافقات مثبتی بودند. تنش‌های تجاری کمتر شده بود و روابط آن‌ها رو به بهبود می‌رفت. شیوع ویروس کرونا باعث شد باز هم ابهامات و نگرانی‌ها در بازارهای فولاد و مواد اولیه به وجود آید.
با اینکه نمی‌توان پیش‌بینی کرد که در درازمدت این ویروس بتواند بر نرخ تولید ناخالص داخلی چین اثر زیادی بگذارد، اما باز هم بازار از تاثیرات آن بی‌بهره نخواهد ماند. این موضوع را می‌توانیم در حساسیت زیاد قیمت مواد اولیه و به ویژه سنگ‌آهن به جو روانی بازار مشاهده کنیم.
در طول تعطیلات سال نو چین، بازار مواد اولیه فولادسازی آرام بود. با این حال، همین عامل طولانی‌تر شدن تعطیلات باعث شد ابهامات و جو منفی موجود در بازار شدت یابد.
در طی هفته گذشته، سنگ‌آهن به کم‌ترین نرخ خود در این دو ماه اخیر دست یافت. قیمت این ماده اولیه مهم در زنجیره تولید فولاد در حدود 85 دلار شد که نشان‌دهنده افت 9 درصدی و هفتگی آن می‌باشد. علاوه بر این، روند افزایش قیمتی که برای زغال‌سنگ به گوش می‌رسید، هم اکنون متوقف شده و انتظار می‌رود بازار چین ادامه فعالیت‌های خود را با قیمت‌هایی نزولی آغاز کند.
طبق گزارشات رسیده، به طور معمول ماه‌های ژانویه و فوریه از جمله ماه‌هایی هستند که آمار مصرف و تولید فولاد به دلیل تقاضای مواد اولیه در کشور چین ضعیف و در بازه 4 تا 10 درصد پایین‌تر از حد میانگین هستند. به همین ترتیب، اگر ویروس کرونا در مدت زمان خارج از تعطیلات سال نو چین شیوع پیدا می‌کرد و گسترش می‌یافت، باعث بر جای گذشتن اثرات وسیع‌تری بر بازار می‌شد.
دولت چین اعلام کرده که تعطیلات سال نو چین تا دوشنبه هفته آینده یعنی 10 فوریه ادامه دارد. علاوه بر این نیز حمل و نقل با محدودیت‌هایی روبه‌رو است. با توجه به اینکه ویروس کرونا به سرعت همه‌گیر شده‌، انتظار می‌رود مانند ویروس سارس در سال 2003 کنترل آن به دوره‌ای سه‌ماهه نیازمند باشد.
در این دوره به طور قطع، سیر نزولی تقاضای فولاد و مواد اولیه تداوم می‌یابد. پس از آن در زمانی که دولت محدودیت‌های حمل و نقل و تردد را رفع کند، دوباره میزان تقاضا با رشد همراه خواهد شد. با این حال، همواره قیمت فولاد و مواد اولیه نسبت به اخبار واکنش نشان می‌دهد و در واقع می‌توان علت افت قیمت سنگ‌آهن را ناشی از واکنش بیش از حد به رسانه‌ها دانست.
احتمال می‌رود که تا پایان سه‌ماهه نخست سال همه نوسانات ایجاد شده از اتقافات رخ داده، جبران شود. در نهایت نیز فولاسازان چینی به شرایط عادی خود و فعالیت در بازار باز گردند.
در صورتی که دولت قادر به کنترل پیشرفت ویروس کرونا نشود، همزمان با محدودیت‌های بیشتر برای تردد و حمل و نقل، کارگران بر سر پروژه‌های ساختمانی حاضر نخواهند شد و مصرف فولاد در آن‌ها متوقف می‌شود. به این ترتیب، وضعیت بازار فولاد وخیم‌تر خواهد شد.
در حال حاضر، شهر ووهان در بزرگ‌ترین قرنطینه تاریخ قرار دارد. 15 شهر در آن محدوده تعطیل شده و این نگرانی وجود دارد که ویروس به راحتی قابل کنترل نباشد و در سطوح جهانی نیز به وفور پیشرفت کند. به این ترتیب، بعید است که تا اتمام سه‌ماه دوم سال، بهبودی در بازارهای فولاد چین حاصل شود.

منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)