بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان، این روزها به دلیل تحریم‌ها بر بازار آهن از طرف آمریکا، بازار ایران ناچار به ارزان‌فروشی تولیداتش جهت حفظ منافع خود در بازارهای جهانی شده‌است. علاوه بر این، در برخی از موارد نیز ایران به تقویت حضور تولیدات چینی چه در بازار داخل و چه در بازارهای بین‌المللی دامن می‌زند.
کارشناسان اقتصادی در این مورد عقیده دارند که با رشد تعرفه‌های مشتقات محصولات فولادی و آلومینیومی در آمریکا، تاثیرات قیمتی این نوع از محصولات در بازارهای جهانی هویدا خواهند بود. در آخر، تاجران ایرانی به دلیل قرار گرفتن در این وضعیت دچار خسارت خواهند شد. این در حالی است که تحریم‌ها بر بازار آهن از طرف آمریکا متمرکز بر درآمد‌های ارزی کشور بوده، زیرا که درآمدهای حاصل از صنایع معدنی کشور علی رغم درآمدهای نفتی در شریان‌های کوچک و بزرگ اقتصادی ورود پیدا می‌کنند.
برخی از کارشناسان اظهار کردند که این درآمدها به خزانه کشور وارد نمی‌شوند. به گفته آن‌ها در واقع این درآمدها به واحدهای گوناگون بخش‌های دولتی و خصوصی وارد می‌شوند. در نهایت درآمدهای حاصل، از این طریق می‌توانند بر بخش اقتصادی نظیر چرخه حمل کشتی، بارگیری، جابجایی کالا از طریق ریل و جاده، کارخانه‌جات، معادن، طرح‌های مشارکت اجتماعی و غیره اثر خود را بر جای بگذارند.
کشور ما در بین رقبای تولیدکننده فولاد از جایگاه بالایی برخوردار است. همین امر باعث شده که برای حفظ بازارهای صادراتی خود به اندازه کافی دقیق و هوشمند عمل کند.
با این حال، به دلیل این که در حوزه تولید آلومینیوم در داخل کشورمان حرف زیادی برای گفتن نداریم، از نظر تعرفه واردات این محصول توسط دولت آمریکا خسارت نخواهیم دید.
فعالان بازار فولاد و آهن بر این باورند که اعمال تعرفه‌ها بر روی فولاد و آلومینیوم در کشور آمریکا، تاثیرات زیادی بر بازار این محصولات به ویژه بازار‌های هدف ایران در پی خواهد داشت. دلیل این مسئله را می‌توان کاهش صادرات صادرکنندگانی مثل چین از لحاظ فولاد و بحرین و امارات متحده عربی از لحاظ آلومینوم که مطرح‌های دنیا هستند، دانست. این کشورها به امید تحقق اهداف تولید خود، محصولاتشان را وارد بازار می‌کنند که معمولا در این بازارها نقش ایران اهمیت زیادی دارد.

منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)