بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان، تحلیل در بازار آهن این روزها نشان می‌دهد که به دلیل افزایش قیمت افسارگسیخته محصولاتی مثل ورق گرم و قوطی پروفیل، برخی از متقاضیان از خرید خود انصراف دادند.

در چند روز اخیر، افزایش ناگهانی قیمت‌ها در بعضی از مبادی فروش آهن، نشان از وضعیت نابسامان بازار و قیمت‌‌ها می‌دهد. این افزایش قیمت را می‌توان به ویژه در محصولاتی مثل ورق با ضخامت 2 میلی‌متر که تا حدود 7500 تومان نیز پیش‌روی کرده، مشاهده کرد.

در روز گذشته نیز قیمت ورق آهن در برخی از مبادی فروش در حدود 150 تا 200 تومان عقب‌نشینی کرد. وجود این نوسانات قیمت در خرید محصولات فولادی نشان از بی‌ثباتی بازار آهن دارد.

در صورتی که بی‌نظمی‌های موجود در بازار ادامه یابد، و نظارت صحیحی بر روند بازار و خرید محصولات فولادی صورت نگیرد، شاهد قیمت‌هایی ناپایدار و غیرقابل اطمینان در بازار خارج از بورس کالا خواهیم بود.

مسیری که بازار برای قیمت‌ها در این روزها پیش گرفته، حاصلی جز اقدامات احتیاطی و قرار گرفتن در وضعیت صبر و نظاره برای زیرشاخه‌های خرد و خریداران بازار نمی‌تواند داشته‌باشد. از طرف دیگر، کارخانه‌‌های میلگرد آجدار با عدم تامین مواد اولیه مورد نیاز یا همان آهن اسفنجی روبه‌رو می‌باشند. به همین جهت، این بازار مجدا در سمت عرضه به فاز هیجان وارد شده‌است.

این اتفاقات در شرایطی است که تولیدکننده القایی هنوز تشنه تامین مواد اولیه خود بوده‌است. به همین منظور با افزایش قیمت شمش به اجبار موافقت نموده  و از آن تبعیت می‌کند تا بتواند کسری مواد اولیه مورد نیاز خود را جبران نماید.

همانطور که می‌دانیم خواستگاه سمت عرضه، موج سواری بر روی هیجان و به نوعی ایجاد تکاپو در بازار برای بهبود بازار فروش می‌باشد. از این حیث، متقاضیان لازم است که قبل از اقدام به خرید، نسبت به جریانات مالی و سیاسی تاثیرگذار بر بازار آگاهی جویند.

در این روزها کارشناسان بر این باورند که برخی از این جریانات مثل نرخ صادراتی میلگرد آجدار و نرخ شمش دریای سیاه بر روند بازار تاثیرگذار هستند. با این حال، اخیرا روند حاکم بر بازار نزولی شده و این انتظار را ایجاد کرده که نرخ میلگرد آجدار صادراتی ایران در شرایط کنونی نمی‌تواند به رقمی بالاتر از 370 الی 380 دلار بر تن دست یابد.

منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)