بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان، در این روزها بازار آهن با نارضایتی خریداران مواجه شده‌است. در حال حاضر نارضایتی به دلیل رشد قیمت بی‌رویه بهای میلگرد آجدار به اوج خود رسیده‌، زیرا میانگین قیمت خرید قراضه آهن باکیفیت قابل ذوب در کارخانه‌های مختلف ذوب در بازه قیمت 3900 تا 4000 در نوسان می‌باشد. به دلیل کاهش پروژه‌های ساختمانی در 4 سال گذشته و افت ورودی میزان قراضه آهن، هم اکنون نیز ورودی قراضه کاهش یافته‌است. با این حال، قیمت این کالا در این روزها رو به رشد می‌باشد.

در حال حاضر، قیمت شمش فولادی به نسبت قیمت قراضه برای تولیدکنندگان شمش قابل رضایت نمی‌باشد. علاوه بر این، با در نظر گرفتن نسبت ترکیب قراضه و آهن اسفنجی برای تولید شمش، تولیدکنندگان شمش در فاز زیاد حاصل از تولید قرار گرفته‌اند.

به همین ترتیب، به دلیل رعایت فاصله قیمت شمش و قراضه آهن، قیمت کنونی شمش فولادی علی رغم نرخ‌های صادراتی در بازار داخل از میانگین 200 تومانی حباب منفی برخوردار است. در صورتی که این روند ادامه یابد، برای نوردکاران و توزیع‌کنندگان رضایت‌بخش نمی‌باشد.

با توجه به شرایط فعلی تورمی قیمت‌ها در کشور، اخبار سیاسی مرتبط به FATF و همچنین بهبود نسبی وضعیت هوا، احتمال دارد که در دو هفته آینده با رشد موجی از تقاضا و تخلیه حباب منفی در بین لایه‌ها مواجه شویم. به همین ترتیب، بازار میلگرد در جهت ورود به حاشیه سود و همگام شدن با بازار تیرآهن، نیاز به جهشی 300 تومانی در ماه‌های آینده دارد.

فولاد مبارکه اصفهان در بهمن‌ماه سال اخیر، از ذخیره موجودی‌های کنستانتره سنگ‌آهن، گندله و اسلب برخوردار بود. با افت ورود مواد اولیه به این شرکت، ذخایر مذکور مصرف شدند. در صورتی که این روند در کشور اصلاح نشود، بازار محصولات فولادی با رشد قیمت همراه خواهد شد. لازم است دولت با برنامه‌ریزی مناسب وارد عمل شود و مشکلات پیش‌رو را حل و فصل نماید.

منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)