بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان در راستای تعطیلی بازار میلگرد چین، در حال حاضر بازار میلگرد چین در سکوت به سر می‌برد. فعلا بازار به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل است و فعالان بازار به تعطیلات رفته‌اند.

شیوع ویروس کرونا باعث نگرانی اغلب افراد و فعالان بازار محصولات فولادی شده‌است. مشخص نیست که بعد از تعطیلات سال نو چین روند قیمت‌ها چگونه باشد.

در بازار داخلی شانگ‌های، قیمت‌ها در بازه بین 527 تا 531 دلار برای هر تن درب کارخانه و در ثبات است. قیمت نهایی میلگرد در بازار صادرات چین نیز در حدود 472 دلار برای هرتن فوب ثبت شده که تغییر چشمگیری نداشته‌است.

طبق بررسی‌ها ما پس از تعطیلات فستیوال بهاره در چین شاید قیمت‌ها به سرعت بهبود نیابد، چرا که احتمالا کارگران ساختمانی به دلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی‌های احتمالی فعالیت‌های ساختمانی، دیرتر به سر کار برگردند. البته در کل پیش‌بینی شده که برای سال 2020 روند سرمایه‌گذاری‌ها در چین بیشتر از سال 2019 باشد و می‌توان گفت چشم‌انداز درازمدت خوش‌بینانه است.

نگرانی‌ها در مورد ویروس کرونا در چین و کاهش تقاضا به دلیل تعطیلات سال نو بر جو بازار سنگ‌آهن اثر منفی داشته‌‍است. تردیدها در مورد تقاضای فولاد چین در درازمدت نیز فراوان است و از این رو قیمت نزولی شده‌است.

 

آخرین شاخص قیمت موسسه پلاتس برای سنگ‌آهن با خلوص 62 درصد روز گذشته در ثبات بوده و 92.05 دلار هر تن خشک سی اف آر ثبت شده‌است. قرارداد سواپ فوریه نیز 3.20 دلار ارزان‌تر شده و با قیمت 90.95 دلار هر تن خشک سی اف آر ثبت شد.

 

فعالان بازار انتظار دارند با توجه به شیوع ویروس کرونا و اعمال محدودیت‌های فعالیت در فضای آزاد، تقاضای فولاد بخش ساخت و ساز در این کشور کمتر شود و بر تقاضای سنگ‌آهن نیز اثر بگذارد ولی هنوز هیچکس نمی‌داند وخامت اوضاع تا چه میزان خواهد بود.

منبع: آهن ملل اصفهان (thanmelal)