بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان در راستای سکوت بازار سنگ‌‌آهن در چین می‌توان گفت بازار به صورت قابل توجهی افت پیدا کرده است. این افت قیمت را می‌توان در جو منفی بازار جست‌وجو کرد.

 

میانگین قیمت سنگ‌آهن با خلوص 62 درصد به قیمت 95.6 دلار برای هر تن خشک سی اف آر ثبت شده که نشان می‌دهد بهای این کالا در حدود 25 سنت افت داشته‌است.

 

در این روزها این نگرانی در بازار وجود دارد که ویروس مرموزی که در چین جان برخی از افراد را گرفته بر بازار فولاد نیز اثری سوء بگذارد و سکوت بازار سنگ‌‌آهن ادامه پیدا کند و بیرون آمدن از آن دشوار شود.

 

در صورتی که دولت میزان فعالیت در بازار را کاهش دهد، فعالیت‌ها در زمینه ساخت و ساز کمتر می‌شود و در نهایت بر میزان تقاضای فولاد در بازار آهن و فولاد اثر می‌گذارد.

 

به دلیل اینکه در این اواخر، بهای فولاد قادر به همراهی با رشد قیمت‌ سنگ‌آهن نبوده‌، احتمال می‌رود که قیمت سنگ‌آهن‌های با خلوص بالا به اندازه بیشتری رشد قیمت پیدا کند.

 

در این بین خبرهایی پراکنده از صادرات سنگ‌آهن استرالیا از بندر هدلند به گوش می‌رسد. طبق شواهد در بازار، صادرات سنگ‌آهن از این بندر در سال 2019 تنها به اندازه 0.5 درصد افت سالانه داشته و به مقدار 515.7 میلیون تن ثبت شده‌است.

 

در ماه دسامبر نیز در حدود 47.4 میلیون تن سنگ‌آهن از این بندر صادر شده که تنها 3.5 درصد رشد سالانه داشته‌است. بندر هدلند را می‌توان یکی از بزرگترین بنادر صادرکننده سنگ‌آهن در سطح دنیا دانست و در واقع می‌توان گفت این بندر وسیع‌ترین بندر سنگ‌آهن استرالیا است.

منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)