بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان در راستای ، پیش‌بینی شده که تا سال 1404 از حدود 55 میلیون تن فولاد تولیدی، نزدیک به 36 میلیون تن می‌تواند نیاز داخلی را تامین کند. علاوه بر این، 19 میلیون تن فولاد هم برای بخش صادرات به کشورهای دیگر در نظر گرفته شده‌است.

بررسی‌ها نشان داده که عمده‌ترین و شاخص‌ترین اهداف صنایع فولاد ایران، توجه و تمرکز به افق 1404 و دست‌یابی به تولید 55 میلیون تن فولاد خام همراه با کسب جایگاه هفتم تولیدکنندگان فولاد در جهان می‌باشد.

آسیب‌شناسی‌ها اشاره به آن دارد که موانع داخلی و خارجی متعددی در مسیر دست‌یابی به این چشم‌انداز دخالت دارند. هر کدام از این موانع به نوعی برای صادرکنندگان چالش‌برانگیز شده‌است.

طی گفت و گویی با محمدرضا بهرامن، رئیس خانه معدن ایران در آستانه «دهمین دوره همایش و نمایشگاه چشم‌انداز صنعت فولاد و معدن ایران با نگاهی به بازار»، برخی از چالش‌های صادراتی یش روی صنعت فولاد مورد بررسی قرار گرفت.

برخی از صنعتگران عقیده دارند که پروسه صادرات فولاد که جزو فلزهای استراتژیک محسوب می‌شود، به دلیل برخی از تنگناها بسته شده‌است. از نظر شما هم اکنون چه چالش‌هایی پیش روی صادرات فولاد قرار گرفته‌است؟

طبق بررسی‌های متعدد کارشناسان ما در این حوزه، دریافتیم که هم اکنون الزام بازگشت ارز حاصل از صادرات به “سامانه نیما“، از جمله مهم‌ترین چالش‌های پیش روی صادرکنندگان می‌باشد و تمامی بخش‌ها را در برمی‌گیرد.

از طرفی دیگر، مسئله بعدی که از چالش‌های مهم صادراتی محسوب می‌شوند، الزام صادرات از بستر تولیدکننده می‌باشد که بر اساس آن تنها تولیدکننده می‌تواند اقدام به صادرات کند. به عقیده کارشناسان فولادی مسئله مذکور به آن دلیل ایجاد شده که به احتمال زیاد رهگیری ارز حاصل از صادرات را برای دولتی‌ها راحت‌تر کند. در این مورد اگر موضوع برگشت ارز حاصل از صادرات برطرف شود، این مسئله نیز بی‌تاثیر خواهد شد.

منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)