بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان در راستای تاثیر صنعت فولاد بر رشد اقتصاد، این روزها در بازار آهن نااطمینانی، تحریم‌های بی‌سابقه، کاهش درآمدهای نفتی و شرایط نامساعد مالی دولت منجر به روندی منفی برای رشد تقاضا شده‌است.

علاوه بر این، این عوامل می‌تواند بر روی فعالیت‌‌های مختلف از جمله صنعت فولاد تاثیر قابل توجهی گذاشته‌شود. در صورتی که فرض کنیم میزان تقاضای داخلی فولاد به دلایلی کاهش یابد، احتمالا شرایط برای صادرات محصولات فولادی تا حدی فراهم می‌شود. البته ممکن  است که این موضوع بنا به دلایل احتمالی پیش‌بینی نشده، تحقق نیابد. بنابراین، لازم است که نسبت به آینده صنعت فولاد نگران بود.

برخی از عوامل که باعث تخریب و تضعیف رشد اقتصادی کشور می‌شوند، ساختاری محسوب می‌شوند و پیوسته وجود دارند. دسته‌ای دیگر از عوامل وجود دارند که به دلیل شرایط سیاسی حاکم بر کشور ایجاد شدند. به عنوان مثال هم اکنون تحریم‌ها باعث محدودیت در فروش نفت شده‌است. در سال 1391 این موضوع اثر مستقیمی بر رشد و کندی اقتصاد کشور ما بر جا گذاشت. این در صورتی است که در طی سه سال اخیر، اقتصاد ایران با روند طبیعی خود در حال رشد بود و این موضوع وجود نداشت.

زمانی که گشایش‌های ایجاد شده توسط برجام باعث فروش بیشتر نفت شد، رشد اقتصادی در سال جاری باز هم روند طبیعی خود را از سر گرفت.

با اینکه عوامل مذکور همچنان بر کشور ما حاکم هستند، آمارها نشان داده‌اند که نرخ رشد اقتصادی در سال جاری بر طبق نحوه حضور ایران در برجام و نحوه همکاری کشورها، می‌تواند بین یک درصد مثبت تا منفی پنج درصد متغیر باشد.

این چشم‌انداز تا حدی خوش‌بینانه است. در کنار این مسئله، یکی از مهمترین متغیرهای اثرگذار بر رشد اقتصادی هر کشوری، سرمایه‌گذاری است که طی چند دهه اخیر به عنوان یک عامل بلند مدت موثر بر رشد اقتصادی کشور اثر خود را برجای گذاشته‌است.

منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)