بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان، طبق آمارهای دفتر آمار چین در ماه دسامبر، تولید فولاد این کشور نسبت به سال اخیر در حدود 12 درصد رشد یافته و در نهایت به 84.27 میلیون تن رسیده‌است. آمارها نشان می‌دهند که بالاترین میزان رشد تولید این کشور در ماه اوت بوده‌است.

محاسبات رویترز و داده‌های رسمی نشان داده‌اند که متوسط تولید روزانه ماه دسامبر در مقایسه با ماه نوامبر در حدود 1/5 درصد رشد داشته‌است. این میزان از رشد نسبت به کشورهای دیگر در این بازه زمانی بسیار قابل توجه می‌باشد.

در سال 2019 میزان تقاضا برای فولاد در چین با وجود اینکه دومین اقتصاد بزرگ جهان تحت فشار کاهش سرعت رشد داخلی و جنگ تجاری با ایالات متحده قرار داشت، بدون تغییر ماند.

در سال اخیر، بازار ملک بیش از حد انتظار مردم رشد کرد و به دلیل افزایش هزینه‌های زیرساختی، میزان تقاضا برای فولاد نیز افزایش یافت. این موضوع در حالی است که میزان سود در کارخانه‌های فولادی به میزان کافی برای تشویق تولید، مناسب بود.

تحلیلگر Huatai Futures در طی گفت و گویی با رویترز بیان کرد که مادامی که حاشیه سود مناسب وجود داشته‌باشد، کارخانه‌جات میزان بهره‌برداری خود را افزایش می‌دهند. این موضوع در سال 2019 رخ داد.

بر اساس داده‌هایی که توسط مشاور Mysteel جمع‌آوری شد، متوسط نرخ استفاده از ظرفیت تولید فولاد در 247 بنگاه اصلی فولاد 78.99 درصد در هفته منتهی به ۲۷ دسامبر بوده‌است. این میزان از تولید نشان‌دهنده آن است که تولید در این بازه زمانی نسبت به پایان ماه دسامبر اندکی رشد یافته‌است.

این موضوع در وضعیتی صورت گرفته که اتحادیه آهن و فولاد چین در هفته‌ای که گذشت مطرح کرد که انتظار دارد که میزان رشد بالاتری را در سال جاری شاهد باشد. به همین دلیل، میزان تقاضای فولاد در چین برای سال 2020 به اندازه 890 میلیون تن پیش‌بینی شده‌است. گزارش اتحادیه آهن و فولاد معتقد است که سرعت رشد تقاضا به دلیل اینکه میزان تقاضا در بخش خودرو حمل و نقل کمتر شده، کند خواهد بود. علاوه بر این، در صورتی که این بخش‌ها همانند بخش مسکن و ساختمان رشد می‌کرد، امکان رشد بیشتر برای تقاضا وجود داشت.

احتمال می‌رود که پس از تعطیلات سال نو چین، واردات بیلت توسط چینی‌‌ها از سر گرفته شود، زیرا برای میزان تقاضای فصلی و قیمت‌ها برآوردی صعودی پس از تعطیلات شده‌است.

از ابتدای سال 2020 تا اکنون، بیلت وارداتی در بازار چین معامله نشده که این مسئله به دلیل رکود تعطیلات بوده‌است. در چین، قیمت پیشنهادی برای بیلت وارداتی در حدود 450 دلار برای هر تن سی اف آر می‌باشد.

در سال 2019 کشور چین در حدود 64.29 میلیون تن محصولات فولادی صادر کرده که این میزان از صادرات در حدود 7.3 درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته‌است. علاوه بر این، میزان صادرات نیز در حدود 15.8 درصد کاهش سالانه داشته‌است.  نسبت به نوامبر نیز در حدود 2.4 درصد رشد کرده و در نهایت 4.68 میلیون تن ثبت شد. در ماه دسامبر هم در حدود 1.48 میلیون تن فولاد به کشور چین وارد شد که در حدود 46.8 درصد رشد به صورت سالانه داشته و 42.3 درصد نیز بهبود ماهانه ثبت شده‌است.

انجمن آهن و فولاد چین اشاره کرده که در سال 2020، افزایش ظرفیت تولید فولاد در این کشور تحت کنترل و ممنوع می‌باشد.

منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)