بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان، این روزها روند قیمت‌ها در بازار آهن به گونه‌ای شده که نرخ‌های متنوعی در آن به گوش می‌رسد.

هم اکنون نرخ قراضه آهن در بازار داخلی حول و حوش 3500 تا 4000 تومان می‌باشد. علاوه بر این، به دلیل وجود محدودیت‌ها در دسترسی به آهن اسفنجی از سمت حوزه نورد، نرخ شمش القایی در بازه قیمت 4500 تا 4550 تومان همراه با مالیات باقی مانده‌است.

تجربه نشان داده که بازار داخلی متاثر از جریانات و شرایط سیاسی در کنار نوسانات ارزی می‌باشد. علاوه بر این، قیمت‌ها به غیر از مباحث منطقی و فنی با سطوحی همچون کف یا سقف نرخ هیجانی مواجه می‌گردد.

در روز گذشته، بازار قیمتی معادل 4900 برای هر کیلو آهن را تجربه کرد. با این حال، به دلیل التهابات به وجود آمده در یک یا دو ماه اخیر روند قیمت‌ها در بازار آهن، به سقف رقابتی هیجانی دچار شده و با شیبی تند با تقاضای مازاد مواجه گردیده‌است.

با وجود این شرایط، انتظار رسیدن بازار به کف هیجانی قیمت‌ها دور از انتظار نیست. با این حال، به دلیل اینکه سقف هیجانی بازار هیچ‌موقع قابل اتکا نبوده، کف هیجانی هم با توجه به داده‌های بنیادین اثرگذار بر بازار، ماندگار نمی‌باشد.

به مرور با متعادل شدن بازار و فروکش کردن هیجانات قیمتی و یا تقاضا در آن، احتمال می‌رود که قیمت در حول و حوش 4900 تا 5000 تومان با حمایت نرخ دستوری متوقف شود.

همواره در بازار اهرمی برای توقف هیجانی قیمت‌ها وجود نداشته و ندارد. این مسئله به خودی خود نشان‌دهنده ضعف در سیستم در مورد حمایت از مصرف‌کنندگان می‌باشد.

منبع: آهن ملل اصفهان (AHANMELAL)