بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان، یکی از صنعت‌های بنیادی در هر کشوری از جمله ایران، صنعت فولاد است. به صورتی که حتی مصرف سرانه فولاد به‌ عنوان شاخصی به‌ منظور ارزیابی صنعتی بودن یک کشور عنوان می‌شود.
در کشور ما نیز فولاد، یک صنعت بنیادی ایران در بخش‌های مهم صنعتی و تولیدی می‌باشد. می‌توان گفت که بیش از 600 صنعت در کشور ما از صنعت فولاد کشور تغذیه می‌کنند.

در سال‌های اخیر صنعت فولاد توانسته با توجه به وجود منابع سنگ‌آهن در کشور به عنوان ماده اولیه تولید در زنجیره فولاد به جایگاه ویژه‌ای دست یابد. به همین ترتیب، از مهم‌ترین موضوعاتی که صنعت فولاد کشور و اقتصاد را رونق می‌بخشد، تکمیل زنجیره فولاد از معدن تا تولید فولاد در داخل کشور می‌باشد.

این مسئله از آن لحاظ اهمیت دارد که باعث ایجاد ارزش افزوده بالا و اشتغال‌زایی می‌شود. کشور ما با توجه به برخورداری از معادن سنگ‌آهن و انرژی فراوان، ظرفیت تبدیل شدن به یکی از کانون‌های اصلی تولید فولاد در جهان را دارا می‌باشد. با این حال، دست‌یابی به این ظرفیت نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و خودکفایی در تکمیل زنجیره فولاد است.

در 8 ماه ابتدای سال‌های اخیر، بیش از 16.153 میلیون تن تولید فولاد انجام شده‌است. امسال این رقم تولید به 17.188 میلیون تن رسیده‌است. این موضوع نشان می‌دهد که تولید فولاد ایران نسبت به سال‌های گذشته بیش از 6 درصد رشد یافته‌است.

این در حالی است که در سال 2019 دولت آمریکا از توافق هسته‌ای خارج شد و تحریم‌ها بر اقتصاد ایران و به ویژه صنعت فولاد بازگشت.

امید است که در سال‌های آتی با استفاده از برنامه‌ریزی صحیح در صنعت فولاد، کشور ما نه تنها به یک صادرکننده این تکنولوژی تبدیل شود، بلکه با تولید محصولات جدید و با استفاده از تکنولوژی‌های مدرن در هر یک از حلقه‌های زنجیره تولید فولاد به خودکفایی برسد.

منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)