بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان، رئیس پیشین اتاق دولت، جناب آقای محسن جلا‌ل‌‌پور در طی گفت و گویی بیان کرد که تشدید نااطمینانی‌ها، تحریم‌های بی‌سابقه، کاهش درآمدهای نفتی، شرایط مالی دولت و محدودیت‌های تقاضا از جمله عواملی هستند که می‌توانند باعث تضعیف رشد اقتصادی ایران شوند. علاوه بر این، این عوامل قادر هستند که بر صنایع مختلف از جمله صنعت فولاد و صادرات آن اثر منفی بگذارند.

در صورتی که تقاضا در بازار داخلی فولاد به دلایلی کاهش یابد، تا حدودی شرایط برای صادرات مهیا خواهد شد.

به دلیل اینکه رشد صنایع مختلف از جمله صنعت فولاد وابسته به رشد اقتصادی کشور است، لازم است که در مورد عوامل مخرب رشد اقتصادی صحبت کرد. همانطور که پیش از این گفته شد، رشد اقتصادی در کشور ما امیدوارکننده نبوده‌است. این سوال پیش می‌آید که چه عواملی در کاهش رشد اقتصادی اهمیت دارند؟

بر اساس نظر کارشناسان ما، بخشی از عواملی که باعث تخریب و تضعیف رشد اقتصادی می‌شود، ساختاری هستند و پیوسته وجود دارند.

بخش دیگری از عوامل کاهش رشد اقتصادی را می‌توان ناشی از شرایط سیاسی و اقتصادی کشور مانند تحریم‌ها و محدودیت فروش نفت دانست.

همانطور که می‌دانید موضوع تحریم و محدودیت در فروش نفت بر رشد اقتصاد ایران اثر مستقیم دارد. به دلیل اینکه این عوامل در سه سال اخیر وجود نداشتند، رشد اقتصادی کشور از روندی طبیعی برخوردار بود. به محض حاکم شدن این شرایط در کشور ما، شاهد کندی و کاهش رشد اقتصادی کشور در سال 1391 بودیم.

به دلیل گشایش‌هایی که به واسطه برجام ایجاد شد، فروش نفت افزایش یافت و در نهایت رشد اقتصادی بالاتر رفت.

با این حال و با وجود شرایط فعلی حاکم بر کشور، نرخ رشد اقتصادی امسال بر اساس نحوه حضور ایران در برجام و نحوه همکاری کشورها، می‌تواند بین یک درصد مثبت تا منفی پنج درصد متغیر باشد، اما این پیش‌بینی کمی خوش‌بینانه است.

در کنار آن می‌توان یکی از کلیدی‌‌‌ترین متغیرهای اثرگذار بر رشد ‌اقتصادی را سرمایه‌گذاری دانست. همان‌طور که در سال‌های گذشته رشد اقتصاد ایران تحت تأثیر این متغیر قرار داشته، در آینده هم عنصر سرمایه در این روند نقش ایفا خواهد کرد.

در صورتی که آینده را در نظر داشته باشیم، به این موضوع خواهیم رسید که عوامل زیادی می‌توانند بر روند سرمایه‌گذاری و صادرات در سال‌های آینده تاثیر منفی بگذارند.

همانطور که پیش از این اشاره کردیم، برخی از مهم‌ترین عوامل عدم موفقیت در صادرات صنعت فولاد کشور ما عبارت‌اند از نااطمینانی، کاهش درآمدهای نفتی، شرایط مالی دولت و تضعیف تقاضا.

منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)