بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان، در ماه دسامبر گذشته انتشار خبر کاهش صادرات سنگ‌آهن برزیل باعث شد که در روز جمعه قیمت سنگ‌آهن در بازارهای چین بالا رود. علاوه بر این، قبل از تعطیلات سال نو چین، رشد خرید سنگ‌آهن توسط برخی از فولادسازان چینی منجر به رشد نرخ سنگ‌آهن شده‌است.

 

قیمت قرارداد ماه می در بورس دالیان در حدود 1.8 درصد بالا رفته و به قیمت 95.7 دلار برای هر تن فروخته می‌شود. این نرخ قیمت از 16 ماه دسامبر تا کنون بالاترین قیمت سنگ‌آهن بوده‌است.

 

قرارداد ماه فوریه در در بورس سنگاپور نیز در حدود 2.2 درصد رشد کرده و با قیمت 93.8 دلار برای هر تن معامله می‌شود.

 

صادرات سنگ آهن برزیل در دسامبر گذشته  که شرکت واله بزرگترین تولیدکننده سنگ‌آهن دنیا را دارد، از 27.25 میلیون تن ماه قبل به 24.67 میلیون تن رسید. این در حالی است که دسامبر سال 2018 نیز 33.20 میلیون تن بود.

 

پس از آن که سال گذشته قیمت سنگ‌آهن به اوج 5 ساله خود رسید و دلیل اصلی آن اختلال در عرضه بود، نگرانی اصلی بازار سنگ آهن بر میزان موجودی و عرضه این ماده اولیه باقی مانده‌است.

 

شرکت واله در ماه گذشته  اعلام کرد تولید سه ماهه نخست سال 2020 را برای آزمایشات ایمنی تجهیزات معادن کاهش خواهد داد که در ادامه احتیاط‌های بیشتر پس از حادثه ژانویه سال گذشته می‌باشد. در هر حال فعالان بازار معتقدند آنچه قیمت را روز گذشته بالا برده بیشتر جو مثبت بازار بوده‌است. میزان تقاضا برای این کالا نیز هنوز آن‌چنان بالا نرفته‌است.

 

بنا بر گزارش استیل هوم، آخرین قیمت سنگ‌آهن با خلوص 62 درصد در حدود 93.50 دلار برای هر تن ثبت شده که بالاترین قیمت در دو هفته اخیر است. در واقع قیمت این کالا به اندازه 50 سنت با رشد همراه بوده‌ است.

منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)