بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان، با مشاهده صنعت فولاد ایران در وضعیت تحریم‌ها می‌توان دریافت که این صنعت جزو صنایع مادر کشور است.

در فرآیند تولید فولاد مراحل مختلف و پیچیده‌ای وجود دارد. در طی این فرآیند هزینه‌‌بر، پرمخاطره و سخت با به کارگیری سنگ‌آهن و مواد اولیه دیگر و همچنین استفاده از قراضه آهن بازیافتی، در ابتدا ماده مذاب تهیه و بعد از ریخته‌گری آن، انواع شمش‌ فولادی ساخته می‌شود. این نوع شمش با عنوان شمش نیمه‌ساخته تولید می‌شود. بعد از آن این ماده به عنوان ماده اولیه برای تهیه 600 فرآورده فولادی مثل تیرآهن، میلگرد، ریل راه‌آهن، ناودانی، نبشی، ورق آهن و بسیاری از مصنوعات فلزی دیگر استفاده می‌شود.

هم اکنون در حدود 20 ماه از تحریم‌های وارد شده بر ایران می‌گذرد. در این مدت زمانی، فولادسازان با بهره گرفتن از استراتژی‌های مختلفی توانستند بین صنعت و فناوری ارتباط برقرار کرده و محصولاتی که در گذشته به کشور وارد می‌شد را خود تولید کنند.

در شرایطی که فشارهای آمریکا بر اثر تحریم‌ها افزوده شده، فولادسازان سخت‌ترین شرایط زمان فعالیت خود را طی کردند و توانستند با تبدیل تهدیدها به فرصت زیر فشارها تاب بیاورند. علاوه بر این، آنان در این شرایط سخت، همواره صنعت فولاد را پیش بردند و هم نیاز داخلی را تامین و هم در بخش صادرات فعال بودند.

البته در این وضعیت، مسئله ورود دولت به زنجیره تولید فولاد در سال جاری نیز با ابلاغ بخشنامه‌‌هایی تازه تداوم یافت. علاوه بر این، قیمت‌‌‌گذاری این محصول به دلیل وجود آن در سبد حمایتی دولت، در حال ‌حاضر نیز همچنان دستوری و کنترل شده می‌باشد.

منبع: آهن ملل اصفهان (AHANMELAL)