بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان، در صورتی که برنامه‌ریزی صحیحی برای روبه‌رو شدن با رقبای سرسخت و تازه در بازارهای صادراتی نداشته‌باشیم، با وجود اینکه تولید و صادرات فولاد ایران کاهش نیافته، امکان خروج تدریجی ایران از بازارهای صادراتی ممکن خواهد شد.

با وجود اینکه تلاش‌های بسیاری برای ممانعت از افت تولید و صادرات در داخل کشور انجام شده، اما اعمال دوباره تحریم‌های آمریکا در بخش فلزات ایران، باعث شد تا حدودی بازارهای جهانی تحت تاثیر قرار گیرند. این مسئله موجب شد که کمبود و بحران در بازارهای جهانی رخ دهد. به دنبال همین مسئله، برخی از کشورهای صاحب قدرت در زمینه صنعت فولاد برای گرفتن جایگاه ایران در بازارهای جهانی ممارست ورزیدند.

در وضعیت کنونی، صنعت فولاد ایران در حال نبرد برای حفظ جایگاه خود در بازارهای جهانی می‌باشد.
در درازمدت تحریم‌های وارد شده بر کشورمان،‌ بر واردات فلزات و دیگر منابع معدنی کشورهای واردکننده محصولات معدنی از ایران موثر بوده‌ و بدون شک بر قدرت سرمایه‌گذاری این صنعت جهت فعالیت برای حضور در عرصه تولید و رقابت در بازار جهانی نیز بی‌تاثیر نخواهد بود.
در سال جاری، ایران توانست جایگاه دهم بین تولیدکنندگان فولاد جهان قرار گیرد. با این حال، به این دلیل که تحریم‌ها هم اکنون بر بازار ایران حاکم است، همبستگی بیشتر، اتکا و توجه به توانایی‌ها و قدرت داخلی ضروری می‌باشد.

برای توجه اساسی به فرصت‌ها و ریسک‌‍‌های محتمل بر بازار داخل و خارج فولاد، نیاز است که طرح‌ سرمایه‌‌گذاری‌‌های به عمل آمده تکمیل شود. علاوه بر این، باید کارخانه‌های جدیدی در صنایع آهن و فولاد ایران راه‌اندازی و برای دستیابی و تحقق برنامه‌‌های پیش‌بینی‌ شده و مد نظر، میزان تولید را رشد داد.

با اینکه مسئولان دولت کشورمان برای ماندگاری در بازار جهانی در حوزه فولادسازان با هدف‌گذاری‌های توسعه صادرات غیر نفتی، راه‌حل‌هایی را ارائه کرده‌اند، اما با این حال باید توجه داشت که افزایش صادرات به عوامل مختلفی وابسته است.

منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)