طبق بررسی‌های واحد خبر آهن ملل اصفهان، در حال حاضر، شواهد موجود در بازار فولاد نشان می‌دهد که سیاست‌گذاری‌ها در مورد شیوه عرضه و قیمت محصولات ذوبی به نحوی می‌‌باشد که نگرانی در بین متقاضیان و خریدارن آهن‌آلات را در پی داشته‌است. هم اکنون سوالاتی مثل حذف عمده تعهدات تحویل ماه مهر و بهمن کارخانه ذوب آهن اصفهان ذهن بسیاری از افراد به خود مشغول کرده‌است. علاوه بر این، تعهد تحویل مقاطع فولادی به ماه‌های آینده موکول شده‌است.

طبق بررسی‌های صورت گرفته از تعهدات کارخانه ذوب آهن اصفهان دریافتیم که امروز حدود 2200 تن تیرآهن سایز 30 و حدود 850 هزار تن دیگر از سایر تولیدات فولادی در بازار داخلی عرضه شده‌است. از این حجم عرضه در حدود 495 هزار تن تیرآهن، 129 هزار تن تیرآهن سنگین، 199 هزار تن میلگرد آجدار و در نهایت 27 هزار تن شمش بوده‌است.

نکته‌ای که شایان ذکر است، معاملات محصولات فولادی ذوب آهن اصفهان در بورس کالا می‌باشد که بین موعد عرضه تا تعهد تحویل محصولات بین یک تا دو ماه و در نهایت سه ماه تاخیر بوده‌است.

تا روزهای پایانی مردادماه، تعهد تحویل مقاطع طویل فولادی فروخته شده ذوب آهن مثل سال‌های قبل یک ماه بوده‌است. این در حالی است که در ابتدای شهریورماه تعهد تحویل محصولات مهرماه توسط این کارخانه به دو ماه تبدیل شد. تنها چند مورد جزئی در ماه مهر تحویل داده‌شد. در واقع در ماه مهر میزان عرضه این شرکت با کمبود مواجه شد. با این حال، ظاهرا شرکت ذوب آهن اصفهان بیش از دو ماه هم برای تحویل محصولات خود به مشتریان تاخیر داشته، به طوری که آمار معاملات نشان می‌دهد که باز هم با حذف تعهد تحویل مقاطع طویل فولادی در بهمن ماه، شرایط فروش از اوایل آذرماه به سه ماه تغییر پیدا کرده‌است.  متاسفانه با این حساب احتمال کمبود محصول این کارخانه در ماه بهمن در بازار داخلی وجود دارد.

منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)