بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان، برخی از کارشناسان بازار فولاد اظهار کردند که در سه یا چهار سال گذشته، میزان تولید فولاد ایران نسبت به میانگین رشد تولید فولاد در سطح جهانی همواره بیشتر بوده‌است. همین مسئله نشان می‌دهد که صادرات فولاد در سال آینده در حال رشد و پیشرفت است. انتظار می‌رود که در افق چشم‌انداز 20 ساله کشور، ظرفیت تولید فولاد به 55 میلیون تن دست یابد.

شواهد حاکی از آن است که در این 6 سال، طرح‌های زیادی در کشور ارائه شدند. بررسی‌ها نشان داده‌اند که در حال حاضر ظرفیت 35 میلیون تن تولید فولاد در کشورمان ایران فراهم است.

در سال اخیر حدود 8.5 میلیون تن فولاد به بخش صادرات اختصاص یافت. امید است امسال نیز میزان صادرات فولاد از 11 میلیون تن گذر کند. در واقع امسال صادرات فولاد ایران نسبت به سال گذشته حدود 30 درصد افزایش خواهد یافت. این میزان از رشد در صورتی امکان‌پذیر خواهد بود که تلاش کارخانه‌جات فولاسازی، دست‌یابی به منابع انرژی و مواد اولیه ارزان‌قیمت، سنگ‌آهن و غیره فراهم شود. علاوه بر این، لازم است که سیاست‌های صحیحی توسط دولت و وزارت صمت اعمال و اجرا شود.

در سال گذشته و به طور کلی هر ساله در ایران، بین 23 تا 25 میلیون تن سنگ‌آهن به بخش صادرات اختصاص می‌یابد. در حال حاضر همه صادرات خام کشور به سمت محصولات با ارزش افزوده بالا سوق داده می‌شود.

میزان صادرات سنگ خام در سال جاری به بالای 5 میلیون تن دست نخواهد یافت و بقیه این محصول در داخل کشور در بخش تولید، تبدیل به فولاد می‌شود. در نهایت نیز صادر خواهد شد. در صورت اعمال تدابیر صحیح توسط دولت‌مردان کشورمان در عرصه صنعت فولاد، به ظرفیتی معادل 55 میلیون تن فولاد در افق چشم‌انداز دست خواهیم یافت.

منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)