بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان، عدم توازن حاکم در زنجیره تولید و تامین فولاد را می‌توان اصلی‌ترین مشکل طرح فولاد دانست که این زنجیره به ترتیب از سنگ‌‌آهن شروع می‌‌شود و بعد از آن به کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی و بیلت و سایر محصولات فولادی ختم می‌‌شود.

در بهمن سال 93 طرح جامع فولاد رونمایی شد. بر اساس این طرح مقرر شد که در سال ۱۴۰۴ ظرفیت تولید فولاد خام به ۵۵ میلیون تن برسد. در حال‌ حاضر و با توجه به طرح‌‌های در جریان می‌توان گفت، رسیدن به این ظرفیت محتمل و امکان‌پذیر خواهد بود. این موضوع در صورتی امکان‌پذیر است که تامین سنگ‌آهن، کنسانتره و گندله جوابگوی ظرفیت مورد نیاز باشد، اما هم اکنون با چالش‌هایی روبه‌رو است. علت این جریان این است که در سال گذشته مشکلات تامین مواد اولیه پر‌رنگ‌‌تر و در سال‌ جاری با بهبود وضع، کم‌‌رنگ‌‌تر شده‌است. با این حال، کماکان مشکل تامین مواد اولیه و در واقع عدم توازن در زنجیره فولاد وجود دارد.
این مسئله در حالی است که بخش‌‌های خصوصی که در وسط و انتهای زنجیره تولید قرار دارند، برای تامین مواد اولیه خود محتاج واحدهای تامین‌‌کننده مواد اولیه که قسمت اول زنجیره تولید محسوب می‌شوند، هستند. غالب این واحدها وابسته به دولت یا اصطلاحا خصوصی و دولتی هستند. با این شرایط گاهی اوقات قیمت عرضه‌ شده با قیمت فروش محصول نهایی هیچ‌‌گونه توجیه یا صرفه اقتصادی برای تولیدکننده ندارد.

به نظر می‌رسد که نظام قیمت‌گذاری فولاد به اصلاح نیازمند است. در این‌ خصوص این نکته را باید مد نظر قرار داد که بر مبنای ظرفیت اسمی فولاد خام ۵۵ میلیون تن با کمبود ۹ درصد کنسانتره سنگ‌‌آهن، ۲ درصد گندله و ۸ درصد آهن اسفنجی مواجه خواهیم بود. با این شرایط قیمت برخی از محصولات مثل میلگرد آجدار، تیرآهن، ورق گرم و سرد و غیره نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)