طبق گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان در راستای چرخه تولید فولاد، شواهد حاکی از آن است که در عصر حاضر، صنعت فولاد پیشرفت زیادی کرده‌است. در سال 88 کشور ما ایران در واردات فولاد در جایگاه دوم جهان قرار داشت. این موضوع در حالی است که امسال با تولید 28 میلیون تن و تصاحب جایگاه ایتالیا به رتبه دهم در بین تولیدکنندگان فولاد دنیا قرار گرفته‌است.

در سال جاری کشور ما با تداوم صادرات فولاد، از مرز 12 میلیون تن عبور کرد و به جایگاه سایر کشورهای قدرتمند در این حوزه دست خواهد یافت.

در ایران، مصرف‌کنندگان داخلی فولاد از پایین‌ترین سطح قیمت محصولات فولادی در جهان برخوردار هستند. با اینکه آمار و ارقام‌ها از موفقیت‌ها در حوزه خودکفایی فولاد کشور حاکی هستند، اما در کنار همه این موفقیت‌ها لازم است که چالش‌ها و مشکلات موجود در این حوزه رسیدگی و در جهت رفع آن‌ها تصمیم‌گیری شود. به همین ترتیب، رفع مشکلات فولاد کشور با حل 3 چالش اساسی امکان‌پذیر است.

در حوزه صنعت فولاد چالش‌های متفاوتی وجود دارد که لازم است هر چه سریع‌تر مرتفع شوند. برخی از مهمترین این چالش‌ها عبارتند از تجدیدنظر دولت در نگرش خود به استفاده از محدودیت‌های صادراتی برای کنترل بازار داخلی، تهیه و تامین مواد اولیه برای 55 میلیون تن ظرفیت تولید ایجاد شده و در نهایت تجدید ساختار مالکیتی بنگاه‌های معدنی فولادی با در نظر گرفتن هدف هم‌افزایی توان شرکت‌ها در زمینه‌های مختلف.

با اینکه سطح تولید رشد کرده، اما هم اکنون مشکلاتی مثل تامین مواد اولیه پیش روی تولیدکنندگان می‌باشد. آمارها نشان می‌دهند که هم اکنون تولید سنگ‌آهن دانه‌بندی کشور برابر با 80 میلیون تن می‌باشد. البته با وضع عوارض 25 درصدی، فعلا با صادرات و جلوگیری از خروج نزدیک به 8 میلیون تن محصول کنستانتره و گندله، کمبود نیاز فعلی کارخانه‌جات تا حدی برطرف شده‌است. با اینکه این روش در کوتاه‌مدت می‌تواند موثر باشد، اما در درازمدت تنها 2 برابر کردن تولید سنگ‌آهن و استخراج حدود 150 میلیون تن سنگ‌آهن دانه‌بندی می‌تواند نیاز تولید 55 میلیون تن فولاد را پوشش دهد.

منبع: آهن ملل اصفهان(ahanmelal)