بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان، در حال حاضر می‌توان ادعا کرد که با وجود همه نیازها و مشکلات در حدود 80 درصد در کل فرآیند تولید فولاد به خودکفایی رسیده‌ایم. بنا بر گزارشات وزیر صمت، هم اکنون پیشرفت روزافزون صنعت فولاد توانسته کشورمان را در یکی از شاخصه‌های مهم توسعه هر کشور، خودکفا کند.

در چند سال گذشته، کشورمان برای فولاد ترازی منفی داشت. بر همین اساس، محصولاتی مثل میلگرد، تیرآهن، ورق‌های سرد و گرم را وارد می‌کرد. واردات کشور ما یکی از بازارهای جذاب برای برخی از صادرکنندگان بود. به دلیل برنامه‌ریزی‌های مناسب، هم اکنون تا مقدار زیادی توانستیم در صنعت فولاد به خودکفایی برسیم. علاوه بر این، هم اکنون قادریم با وجود همه مشکلاتمان این محصولات را به سراسر جهان صادر کنیم.
در این اواخر، بخش‌های زیادی از چرخه تولید فولادمان در زمینه‌های تجهیزات، تامین مواد اولیه، تامین مواد مصرفی و غیره بومی‌سازی شده‌است. با این حال، هنوز در برخی از تجهیزات حیاتی و اصلی مانند خطوط تولید، قطعات و لوازم یدکی، ارزبری و غیره وابسته هستیم.
به عنوان مثال هنوز در تولید الکترود گرافیکی وابسته هستیم که باید با همت فعالان این حوزه به خودکفایی برسیم. آینده صنعت فولاد را تمرکز بر تجهیزات، قطعات و لوازم یدکی آن با هدف کاهش ارزبری می‌تواند تضمین کند. در مورد این موضوع در کشورمان توان لازم وجود داشته و مهم‌ترین سرمایه‌گذاران نیز خود تولیدکنندگان به عنوان مهمترین ذینفعان خواهند بود.
هم اکنون بخش‌هایی مثل بخش‌های مهندسی، ساخت قطعات مصرفی و تجهیزات تکنولوژیکی، اتوماسیون و شرکت‌های مهندسی و پیمانکاران در صنعت فولاد وارد عرصه بومی‌سازی شده‌اند. بومی‌سازی در صنعت فولاد بعضا توسط شرکت‌های داخلی به ثبت اختراع منجر شده که نمونه‌های آن در صنایع معدنی، فولادی و تاسیسات جانبی وجود دارد.

منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)