بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان، هم اکنون کشور ما با خطر جدی تامین مواد اولیه در صنعت فولاد مواجه است. این مشکل بیشتر از آن که برخی از افراد فعال در این حوزه می‌اندیشند، جدیت دارد. در حال حاضر کسری فعلی نیاز کارخانه تامین شده‌است. میزان تولید سنگ‌آهن دانه‌بندی کشور حدود 80 میلیون تن است. با وضع عوارض 25 درصدی که باعث محدودیت در صادرات شده و  و جلوگیری از خروج حدود ۸ میلیون تن محصول کنسانتره و گندله، کسری نیاز داخلی به طور موقت تامین شده‌است.

با اینکه به طور موقت مسئله تامین مواد اولیه حل شده، اما با این حال، تنها تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در بخش معدن، 2 برابر کردن تولید سنگ‌آهن و استخراج حدود 150 میلیون تن سنگ‌آهن دانه‌بندی است که می‌تواند باعث تامین کامل نیاز داخلی شود.

می‌توان گفت که در حال حاضر این مسئله، تنها راه برای سرمایه‌گذاری جهت حداکثرسازی تولید بخش معدن، در واقع تنها راه حل سرمایه‌گذاری برای حداکثرسازی تولید بخش معدن است. با این وجود هنوز هیچ برنامه صحیح و مدونی برای دست‌یابی به این هدف ارائه نشده‌است. شواهد نشان می‌دهد که دولت هم برای ایجاد انگیزه در سرمایه‌گذاران این بخش پر ریسک اقدامی صورت نداده‌است. چراکه بسیاری از فعالان معدنی اظهار می‌کنند که اشتیاقی به سرمایه‌گذاری در حوزه‌ای که تنها امکان فروش داخل در آن میسر باشد را ندارند. در صورتی که این روند تداوم یابد، در آینده نه چندان دور، ایران با مشکل کمبود سنگ‌آهن مواجه خواهد شد.

چالش دیگر پیش‌روی صنعت فولاد، تعدد شرکت‌های تازه تاسیس تولیدکننده و نیز ظهور شرکت‌های معدنی فولادی است که در اوایل دهه گذشته با تفکیک مالکیتی بخش معدن از فولادسازان شکل گرفتند. از سوی دیگر در صورت وجود یک مدیریت واحد قطعا می‌توان با انرژی بالاتر و قدرت چانه‌زنی بهتری در خرید ملزومات و فروش محصول عمل کرد. جابه‌جا کردن سهام به‌ صورت ضربدری میان شرکت‌های معدنی و فولادسازان و نیز ادغام شرکت‌هایی که سهامداران مشترک دارند در صورتی‌ که با اراده دولت و نهادهای مالک مانند تامین اجتماعی انجام گیرد، از طریق کاهش تضاد منافع حلقه‌های زنجیره تولید، کاهش هزینه‌های موازی اداره این شرکت‌ها و نیز دستیابی به مقیاس‌ها بزرگ‌تر در معاملات می‌تواند هم‌افزایی قابل‌توجهی ایجاد کند. امید است این غفلت تصمیم‌گیران در اوایل دهه گذشته با تجربه به دست آمده و تدبیر مسئولان و مدیران امروز مرتفع شود.

منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)