بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان، از مولفه‌های اساسی و اصلی هر کشوری برای رسیدن به خودکفایی و استقلال، تولید می‌باشد. مسئله تولید یکی از اساسی‌ترین شاخص‌های توسعه‌ای محسوب می‌شود. تولید الزاما یک کالای فیزیکی نمی‌باشد. در واقع می‌توان گفت هر چیزی که از فکر، ذهن، فعالیت و عمل افراد تولید می‌شود، تولید ملی آن کشور محسوب می‌شود.
بررسی‎ها نشان‌می‌دهند که در دنیای امروز، مهم‌‌ترین شاخص برای مقایسه وضعیت اقتصادی کشور‌ها با یکدیگر و همچنین برای سنجش میزان سرعت رشد و حرکت آن‌ها در مسیر توسعه‌ یافتگی، مقوله تولید است. به طور کلی، شاخصی که براساس آن می‌‌توان کشورها را با هم مقایسه کرد، شاخص تولید ناخالص ملی است.

تولید ملی یک معیار سنجش جهانی است و اتکا به تولید ملی تنها منحصر به کشور ما نمی‌باشد. جریان اقتصاد در کشور ما اتکا زیادی به ذخایر زیرزمینی و معدنی دارد. در واقع میزان کمی و کیفی رشد حرکت ما در مسیر تولید و کارایی تولید در حوزه منابع معدنی و صنایع پایین‌دست، یکی از مهم‌ترین جلوه‌های تولید ملی است.

به همین ترتیب، لازم است که تنها به شعار و حرف زدن بسنده نکنیم و به حرف‌هایمان جامع عمل بپوشانیم. لازم است که با کمک متخصصان و پژوهشگران هر صنعت، استفاده از قدرت علمی کشورمان و همکاری با مراکز علمی و دانشگاهی، مواد اولیه و قطعاتی که نیازمند آن‌ها هستیم را بدون نیاز به کشورهای دیگر تولید کنیم.

این فرآیند به ویژه باید در صنایع استراتژیک کشور اعمال شود. صنایعی مثل فولاد، آلومینیوم، مس، سرب، روی و سنگ‌های تزئینی از جمله صنایع استراتژیک کشور هستند که باید در جهت بومی‌سازی آن‌ها همت گماریم. با افتخار، صنعت فولاد کشورمان هم اکنون نسبت به صنایع دیگر معدنی در این موضوع پیشتاز است.

منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)