بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان، هر چه بیشتر تعامل و تبادل بین‌المللی افزایش یابد و حضور در بازارهای جهانی وسیع‌تر شود، کشور از نظر رونق اقتصادی و درآمدزایی بهبود می‌یابد. تبادل و ارتباطات سازنده و مفید برای نظام اقتصادی هر کشور ضروری است. بر اساس گزارش وزارت صمت، واردات و صادرات برای هر کشوری لازم است و نقش موثری در رونق اقتصاد، رشد اشتغال و تعامل سازنده آن کشور دارد. معمولا هیچ کشوری را نمی‌توان یافت که توانایی تامین تمامی نیازهای خود را داشته‌باشد. در صورتی که کشوری قادر به صادرات بالایی باشد، توانایی بیشتری نسبت به سایر کشورها دارد.

بنابراین، می‌توان گفت که صنعت فولاد یکی از مهم‌ترین صنایع تاثیرگذار بر اقتصاد هر کشور است. این صنعت به دلایل مختلفی مثل برخورداری از مزیت‌‌های رقابتی و ظرفیت‌‌های بالقوه‌ فراوان برای رشد و توسعه صادرات از قبیل دسترسی به آب‌‌های آزاد، منابع انرژی ارزان‌‌قیمت، بهره‌‌مندی از نیروی انسانی متخصص و برخورداری از ذخایر قابل توجه مواد اولیه، توانسته یکی از با اهمیت‌ترین اقلام در حوزه صادرات غیرنفتی قلمداد شود.

بر همین اساس، در حال حاضر میزان تولید فولاد و بکارگیری آن، نقش مهم و ارزشمندی در اقتصاد کشورهای مختلف بازی می‌کند. صنعت فولاد به دلیل کاربردهای مختلف در صنایع دیگر به عنوان یک صنعت و شاخص مهم برای میزان توسعه‌یافتگی و صنعتی بودن هر کشور محسوب می‌شود. در نهایت می‌توان گفت که این صنعت نقش مهمی در رونق اقتصادی هر کشور دارد و همچنین میزان تقاضای آن در سطح جهانی رو به رشد می‌باشد.

در کشور ما پس از انقلاب، میزان تولید فولاد سالانه در سال 1357 از 368 هزار تن به 27 میلیون و 670 هزار تن در سال 1397 رسید. این حجم از تولید نشان‌دهنده پیشرفت و توسعه صنعت فولاد در کشور ما می‌باشد.

منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)