چشم‌انداز مصرف فولاد در سال 1400

بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان، آمارها از مشاغل مختلف نشان داده که یکی از مهمترین و سخت‌ترین مشاغل درآمد زا، معدن و معدن‌کاری است. توجه زیاد حاکمیت‌ها و بسیاری از سرمایه‎‌گذاران به این حوزه نشان می‌دهد که این شغل از اهمیت زیادی برخوردار است.

در بسیاری از کشورهای بزرگ معدنی و به ویژه ایران، صنعت فولاد یکی از حوزه‌های مهم فعالیت‌های صنعت و معدن مهم به شمار می‌رود. ‌بر همین اساس، برای این صنعت در مقیاس‌های بزرگ برنامه‌ریزی می‌شود. برای سال 1400 تولید 50 میلیون تن آلیاژ فلزی با ارزش فولاد هدف‌گذاری شده‌است.

معمولا برنامه‌ریزی‌های کلان برای صنایع مختلف، همواره در مسیر تحقق اهداف خود با چالش‌های زیادی روبه‌رو می‌شود. صنعت فولاد نیز از این قاعده مستثنی نبوده‌است. بر همین مبنا، در مسیر زنجیره سنگ‌آهن تا فولاد با چالش‌هایی روبه‌رو هستیم.

در سال 1400، افق چشم‌انداز تولید فولاد ایران بر اساس سند چشم‌انداز 20 ساله کشور، به میزان 55 میلیون تن فولاد خام است.
در سال 1397 تولید فولاد خام کشور در حدود 25 میلیون تن است. علاوه بر این، ظرفیت تولید فولاد خام کشور تا انتهای سال 1397 در حدود 34.5 میلیون تن بوده‌است.

آمارها نشان می‌دهد سالانه به 162 میلیون تن سنگ‌آهن برای تولید 55 میلیون تن فولاد نیاز است. این مسئله در حالی است که برای تولید 44 میلیون تن فولاد در صورتی که با 80 درصد ظرفیت کار کنیم، سالانه 130 میلیون تن سنگ‌آهن لازم است.
بررسی‌ها حاکی از آن است که در مسیر تولید 55 میلیون تن فولاد، چالش‌های مختلفی وجود دارد که مهم‌‌ترین آن‌ها اکتشافات سنگ‌‌آهن، زیر ساخت آب و زیر ساخت حمل‌ و نقل ریلی است که فعالیت با ۸۰ درصد ظرفیت تولید معضلات این چالش‌‌ها را کمرنگ‌‌تر می‌‌سازد.

منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)