بررسی کارشناسان واحد خبر آهن ملل اصفهان نشان می‌دهد که صنعت ساخت و ساز و وجود پروژه‌های ساختمانی می‌تواند در میان مدت، محرکی برای میزان تقاضای فولاد در خاورمیانه باشد. نمایشگاه دبی اکسپو در سال 2020 در امارات و پروژه‌های زیرساختی قطر برای جام جهانی 2022 به پایان رسیده‌‌است. به همین جهت عامل اصلی برای افزایش میزان تقاضای فولاد منطقه به طرح‌ها و پروژه‌های ساختمانی عربستان وابسته است.

در قسمت جنوب غرب عربستان به دلیل صنعت ساخت و ساز و ساخت شهری جدید، این کشور نیازمند حدودا 4 میلیون تن فولاد در سال‌های آتی می‌باشد. البته عربستان که دومین تولیدکننده و مصرف‌کننده فولاد در بین کشورهای منطقه خاورمیانه می‌باشد، در سال موجب رشد 1 تا 2 درصد مصرف فولاد آن در خلال 2 تا 3 سال آینده می‌گردد.

بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان، میزان تقاضای فولاد خاورمیانه در سال 2019 از 50.3 میلیون تن به 47.9 میلیون تن سال 2018 کاهش خواهد یافت. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که در سال 2020 میزان تقاضا با ثبات برای 48 میلیون تن روبه‌رو می‌شود.

علاوه بر این‌، کارشناسان قیمت بالای نفت را نیز محرکی برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های زیر بنایی حوزه خلیج فارس معرفی کردند.

برآورد شده که سهم بازار صادرات کمتر شود و بخش زیادی از فولاد منطقه را فولادسازان داخلی تامین کنند. با این حال رفع وابستگی برای کشورهای مختلف منطقه متفاوت است.

منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)