طبق بررسی‌های واحد خبر آهن ملل اصفهان، شرایط بازار فولاد باید به گونه‌ای تنظیم شود که برای طرفین معامله امکان رقابت یکسان باشد. این مسئله باید بدون توجه به اندازه، توانایی مالی و ویژگی‌های دیگر طرفین در نظر گرفته شود. در صورتی که معامله در بازاری پر هرج و مرج انجام شود، طرفین معامله از شانس یکسان و شرایط منصافه برخوردار نمی‌شوند.

در حال حاضر که از اوایل سال جاری عملا واردات ورق فولادی متوقف شده‌ و همچنین بهای بنزین افزایش یافته‌، مجددا تورم افزایش پیدا کرده‌است. به همین ترتیب در چند روز اخیر، قیمت به میزان 15 دلار بالا رفته‌است. هم اکنون دوباره جوسازی‌ها و ملتهب‌سازی‌ها آغاز شده و به دنبال آن قیمت ورق افزایشی شده‌است.

در رقابت به وجود آمده در بازار آهن، تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان بالادستی ورق در بالا و در مقابل تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی در پایین میدان رقابت قرار گرفته‌اند. برخی افزایش قیمت بی‌رویه در بازار را به گردن افراد دیگر می‌اندازند تا تقصیر افزایش قیمت‌ها را از گردن خود بردارند.

در وضعیت کنونی بازار فولاد که در رکود به سر می‌برد و همچنین وجود افت تقاضای محصولات فولادی، این سوال مطرح می‌شود که مصرف‌کنندگانی که دیگر توان خرید ندارند، با افزایش قیمت‌ها چه می‌کنند؟

آیا افزایش قیمت‌ها مورد قبول آنان هست یا خیر؟ آیا مجبور به پذیرش این مسئله می‌شوند یا نه؟

بر اساس نظر کارشناسان ما، التهابات به وجود آمده در بازار تنها به دلیل سفته‌بازی‌ها، دستکاری بازار عرضه و برخی از اظهارنظرهای غیر کارشناسانه رخ داده‌است. لازم است که دولت وارد عمل شود و برای سامان دادن به وضعیت موجود بازار آهن برنامه مدون و صحیحی ارائه دهد.

منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)