بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان، به دلیل عرضه محدود ورق گرم در ترکیه به خاطر پاره‌ای از مشکلات در حمل و نقل کالا، قیمت این محصول بالا رفت. این مسئله در حالی است که بازار تقاضای ورق گرم چین پیش از این از ثبات مناسبی برخوردار بود.

 

در بازار داخلی این کشور قیمت ورق گرم چین در حدود 2 دلار رشد یافته‌است. در نهایت قیمت این محصول با رشدی ناچیز به 457 دلار هر تن فوب رسید. با این حال، بسیاری از خریداران از تقاضا دست نگه‌داشته و انتظار کاهش قیمت ورق را می‌کشند.

 

برخی از خریداران بر این باورند که اگر مشکل حمل و نقل کالا رفع شود، میزان عرضه افزایش می‌یابد. به دنبال رشد عرضه، قیمت‌ها نیز کاهش خواهند یافت. با این حال، هنوز هیچ تغییری در بازار آهن رخ نداده‌است.

 

بازار بیلت شرایط متفاوتی نسبت به ورق دارد. طبق بررسی‌های کارشناسان آهن ملل اصفهان، در هفته‌ای که گذشت، قیمت بیلت در بازار واردات و صادرات ترکیه رشد یافت. این رشد قیمت را می‌توان ناشی از افزایش قیمت رشد قراضه آهن دانست. میانگین قیمت وارداتی این کالا در بازه‌ای بین 390 دلار تا 400 دلار برای هر تن سی اف آر می‌باشد. این قیمت در حالی است که در هفته گذشته، قیمت این کالا بین 390 دلار تا 395 دلار بوده‌است. بسیاری از عرضه‌کنندگان سعی کردند تا با افزایش قیمت قراضه آهن، قیمت بیلت سی آی اس را نیز بالا ببرند. در ترکیه قیمت قراضه آهن وارداتی 368 دلار برای هر تن سی اف آر است. این نرخ قیمت در حالی است که در ابتدای نوامبر قیمت این کالا 255 دلار بود.

 

برخی از کارشناسان معتقدند که میزان تقاضا برای بیلت سی آی اس کاهش یافته‌است. دلیل این مسئله را می‌توان افزایش حجم معاملات اخیر دانست. طبق آمارها بیلت صادراتی ترکیه نیز حدود 5 دلار افزایش یافته‌است و با قیمت 395 دلار تا 400 دلار هر تن فوب سیاه معامله می‌شود.

منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)