یکی از مهمترین عواملی که در شدت التهاب بازار آهن نقش مهمی داشته‌است، افزایش نرخ قیمت‌ها در بورس کالا می‌باشد. دلیل افزایش قیمت‌ها در بورس را می‌توان روند رشد تقاضا دانست. همواره می‌توان به صورت مستند التهاب روانی پیش آمده در بازار را بررسی کرد. آن طور که برای بسیاری از افراد فعال در حوزه فولاد هویداست، قیمت‌ها در بورس کالا تمایل به آرامش ندارند.

بر اساس نظر کارشناسان آهن ملل اصفهان، در صورتی که نرخ قیمت‌ها در بازار بورس افزایش یابد، ممکن است بازار آهن نیز با رشد قیمت همراه شود. همانطور که اطلاع دارید بازار، بورس کالا را یک بازار رسمی می‌داند، بنابراین قطعا هر نوع تغییری در بورس کالا بر بازار اثر می‌گذارد. آمارها نشان می‌دهند که در بورس کالا قیمت میلگرد در روزهای اخیر حدود 4 هزار تومان افزایش یافته‌است. این مسئله می‌تواند یک سیگنال رسمی از بورس به بازار تلقی شود. هم اکنون میلگرد نیشابور یا میلگرد فولاد آذربایجان با قیمت کمتری نسبت به میلگرد ذوب آهن اصفهان در بازار عرضه می‌شود. با توجه به این مسئله احتمال می‌رود که بازار در روند قیمتی که به خود گرفته‌است، تغییر ایجاد کند. زمان تحویل کالاها نیز اهمیت ویژه‌ای دارد. ذوب آهن قرار است در روزهای پایانی دی‌ماه میلگرد خود را به خریدران تحویل دهد.

شواهد حاکی از آن است که در بورس کالا معاملات شمش فولادی همین جریان را در پیش گرفته‌اند. قیمت هر تن شمش 3 هزار و 581 تومان در بورس کالا ثبت شده‌است. در هفته‌های پیشین تاکنون نرخ قیمت ثبت شده برای شمش، بالاترین نرخ بوده‌است. با توجه به اینکه قیمت میلگرد همواره رو به رشد است، امکان افزایش بیشتر قیمت برای شمش وجود دارد.

منبع: اهن ملل اصفهان (ahanmelal)