بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان، بندر هدلند که بزرگترین بندر صادرات سنگ‌آهن استرالیاست، در نوامبر گذشته 43.3 میلیون تن سنگ‌آهن صادر کرده که این میزان از صادرات نشان‌دهنده 9.9 درصد رشد سالانه است. میزان صادرات سنگ‌آهن این بندر که یکی از بنادر بزرگ صادرات سنگ‌آهن دنیاست نسبت به اکتبر نیز 2.65 درصد رشد داشت.

چین بیشترین سهم از سنگ‌آهن صادر شده را داشت و 36.9 میلیون تن سنگ‌آهن از این بندر وارد کرد که 12 درصد رشد سالانه و 2.6 درصد بهبود ماهانه داشته‌است. بین ژانویه تا نوامبر نیز 468.3 میلیون تن سنگ‌آهن از این بندر صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 0.9 درصد افت پیدا کرده‌است.

روند ضعیف بازار فولاد چین قیمت سنگ‌آهن را نیز پایین نگه داشته و آخرین بار سنگ‌آهن خلوص 62 درصد با 80 سنت افت 93.10 دلار هر تن خشک سی اف آر ثبت شد. قیمت فعلی محصولات فولادی برای خریداران نهایی جذابیتی ندارد، از این رو کارخانه‌ها نیز تمایلی به خرید سنگ‌آهن نشان نمی‌دهند.

موجودی سنگ‌آهن بنادر چین نیز نسبت به هفته قبل بالا رفته و خریداران دیگر نگران کمبود احتمالی عرضه نیز نیستند. در واقع تعداد پیشنهاد‌ها از درخواست‌ها خیلی بیشتر شده و محموله‌های بیشتری نیز در حال ورود به بنادر است.

منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)