به گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان، در مهرماه سال جاری برخی از کارخانه‌ها مثل ذوب آهن اصفهان، فولاد مبارکه اصفهان، فولاد خوزستان، کاوه جنوب، صبا فولاد، کارخانه فولاد صنعت بناب و کارخانه‌های دیگر توانستند در حدود 561 هزار و 7 تن صادرات انجام دهند. آمارها نشان می‌دهد که این کارخانه‌ها نسبت به سال گذشته حدود 54 درصد رشد یافته‌اند.

می‌توان گفت بیشترین حجم صادرات مربوط به کارخانه فولاد خوزستان بوده‌است، زیرا این کارخانه توانست حدود 1 میلیون و 83 هزار و 674 تن صادرات انجام دهد. با وجود اینکه صادرات این کارخانه نسبت به هفت ماه سال گذشته به میزان 19 درصد کاهش داشته، اما با این حال 7.26 درصد از کل صادرات کشور را به خود اختصاص داده‌است. کارخانه‌های دیگر نیز در صادرات کشور نقش زیادی را ایفا کرده‌اند. به عنوان مثال کارخانه فولاد بناب به میزان 26 هزار و 240 تن میلگرد نسبت به سال گذشته صادرات داشته‌است. آمارها نشان می‌دهد که این کارخانه به میزان 1 هزار و 533 درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رشد داشته‌است. این کارخانه بیشترین حجم صادرات فولاد کشور را به خود اختصاص داده‌است.

بر اساس نظر تحلیل‌گران بازار فولاد امید است که به ظرفیتی حدود 40 میلیون تنی فولاد در سال‌ جاری دست یابیم. علاوه بر این، بتوانیم 26 تا 28 میلیون تن فولاد تولید کنیم. در بخش صادرات و بازارهای جهانی نیز خواهیم توانست که رقمی معادل 12 میلیون تن فولاد را صادر کنیم.

شواهد حاکی از آن است که تولید میلگرد کارخانه فولاد خوزستان به میزان 6 هزار و 925 تن فولاد نسبت به سال گذشته کاهش یافته‌است. حجم تولید این کارخانه نسبت به کارخانه‌های دیگر کاهش چشمگیری داشته‌است.

بررسی‌ها در مورد کارخانه فولاد مبارکه اصفهان نشان می‌دهد که این کارخانه در حدود 885 هزار و 397 تن نسبت به سال گذشته افزایش تولید داشته‌است. در واقع تولید این کارخانه به میزان 23 درصد رشد کرده‌است. کارخانه ذوب آهن اصفهان نیز معادل 681 هزار و 868 تن در سال جاری تولید داشته‌ که این حجم تولید نشان می‌دهد که این کارخانه به میزان 12 درصد نسبت به مدت مشابه سال گدشته رشد داشته‌است. پیش‌بینی می‌شود که در سال 1404 تولید داخلی ایران به ظرفیتی معادل 55 میلیون تن برسد. از این حجم تولید 40 درصد برای بخش صادرات در نظر گرفته ‌شده‌است.

منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)