بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان، سیر قیمت‌ها در هفته‌های اخیر به شیوه‌های مختلفی رشد پیدا کردند. سیر قیمتی که این روزها در بازار آهن حاکم است، نشان می‌دهد که محوریت افزایش قیمت، حول میلگرد است. با این حال، مشخص نیست که این روند افزایش قیمت برای میلگرد همچنان ادامه یابد. موضوعی که در روزهای اخیر به افزایش نرخ قیمت‌ها در بازار داخلی کمک کرده‌، نوسان قیمت‌ها در بورس کالا است. در واقع معاملات صورت گرفته در بورس کالا توانست زمینه‌ای برای افزایش نرخ در بازار داخلی را فراهم آورد. پس می‌توان مسئله شتاب ناگهانی قیمت‌ها در بازار آهن را به نوسانات رخ داده در بورس کالا نسبت داد. علاوه بر این، نمی‌توان از این موضوع که میزان عرضه و تقاضا قیمت‌ها را تعیین می‌کند، نادیده گرفت. هجوم تقاضا در برابر عرضه‌های موجود نیز از دلایل دیگر رشد قیمت در روزهای اخیر بوده‌است.

با نزدیک شدن به روزهای سرد سال، رشد قیمت قراضه آهن در کنار مشکلات دیگر بازار آهن منجر به رشد قیمت شمش فولادی شده‌است. افزایش قیمت شمش نیز در قیمت نهایی میلگرد بی‌تاثیر نبوده‌است. قیمت سایر مصنوعات فولادی نیز از این مسائل تاثیر گرفته‌اند.

طبق آمارها در این دو هفته اخیر رشد قیمت‌ها متعادل بود. با این حال، در هفته جاری افزایش قیمت‌ها شتاب گرفت و یک جو روانی برای حمایت از روند صعودی قیمت‌ها در بازار حاکم شد.

شواهد حاکی از آن است که رشد صعودی قیمت‌ها چندان غیر منطقی نبوده، زیرا بسیاری از تولیدکنندگان با مشکل تهیه مواد اولیه روبه‌رو بودند. همانطور که پیش از این اشاره کردیم عواملی دیگری نیز بر این سیر صعودی قیمت‌ها در بازار آهن دامن زدند. هم اکنون این مسئله اهمیت زیادی دارد که دولت با ارائه برخی ساز و کارها به آرامش بازار و حمایت از تولیدکنندگان کمک کند.

منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)