بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان، بازار آهن در این 6 ماه اخیر از ثبات نسبی برخوردار بوده‌است. البته هر از گاهی میزان عرضه نسبت به تقاضا بالاتر بوده‌است. تحلیل‌گران بازار آهن معتقدند که باید بعد از تامین نیاز داخلی برای بازار صادرات محصولات فولادی نیز اهمیت ویژه‌ای قائل شد. آمارها حاکی از آن است که نیمه دوم امسال برای فعالان بازار فولاد تفاوت چشمگیری با نیمه اول سال نداشته‌است. به همین دلیل، بازار همواره در سال جاری از ثبات تقریبی برخوردار بوده‌است. در شش ماه اول امسال بازار آهن تقریبا با رکود دست و پنجه نرم می‌کرد. علاوه بر این، در سه ماه دوم امسال صادرات با روند مناسبی انجام نشد، درصورتی که در سه ماه نخست سال جاری صادرات به خوبی طی شد. دلیل کندی صادرات در سه ماه دوم امسال اجرای یک آیین‌نامه دولتی در بورس کالا بود. در واقع شرط عرضه در بورس کالا برای صادرات شرایط را برای فولادسازان پیچیده کرد.

مسئله دیگری که در نیمه اول امسال باعث اختلال در شرایط بازار آهن شد، تحریم فولاد از سوی دولت آمریکا بود. تحریم‌ها باعث چالش‌هایی در نقل و انتقالات پول به کشورهای دیگر در فرآیند صادرات شد. بنابراین، صادرات به کشورهایی نظیر تایوان، چتی و تایلند که تا بیش از تحریم به آن‌ها اسلب صادر می‌شد، کاهش پیدا کرد.

به دلیل شرایطی که برای صادرات ایجاد شد، در نیمه دوم امسال وضعیت سخت‌تر شد. دلیل این امر مطرح شدن موضوع تهاتر به عنوان راه‌حلی برای صادرات بود. با وجود ارائه دادن این موضوع، کشورهای اطراف تمایلی به تهاتر نشان ندادند. برخی کارشناسان بر این باورند که اگر قیمت دلار به زیر 11 تومان کاهش یابد، جذابیت‌های صادراتی نیز کاهش می‌باید. بنابراین، اگر همین روال ادامه یابد میزان صادرات افت خواهد کرد.

منبع خبر: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)