طبق نظر کارشناسان آهن ملل اصفهان، نرخ فروش به دلیل عوارض صادرات سنگ آهن همچنان بالا می‌باشد. هم اکنون هزینه‌های تولید کاهش یافته، اما هنوز تغییری در نرخ فروش حاصل نشده‌ است. با وضع عوارض صادرات سنگ آهن در ابتدای مهرماه، امید است که روند تامین مواد اولیه مورد نیاز شرکت‌های فعال در زمینه فولاد بهبود یابد، اما هنوز برخی در پی اخذ قراردادهای اخیر خود، همچنان پیگیر صادرات سنگ آهن می‌باشند. این مسئله طول چندانی نخواهد کشید و عوارض وضع شده برای کالای سنگ آهن می‌تواند کمک چندانی به اقتصاد کشور در روزهای آتی داشته باشد.

به گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان، در بازارهای جهانی تحلیل نرخ سنگ آهن اهمیت ویژه‌ای دارد، که این مسئله می‌تواند گاهی باعث افزایش سنگ آهن می‌شود. علاوه بر این، گاهی هم آنقدر نرخ سنگ آهن پایین می‌آید که حتی صادرات بدون عوارض هم انگیزه لازم را برای صادرکننده‌گان سنگ آهن ایجاد نمی‌کند. اخذ هرگونه عوارضی برای سنگ آهن می‌تواند بر قیمت نهایی فولاد اثرگذار باشد. دلیل این امر را می‌توان این مسئله دانست که حدود 30 تا 40 درصد هزینه‌های فولاد به قیمت سنگ آهن اختصاص دارد. با این حال، نمی‌توان به کاهش قیمت فولاد امیدی داشت. این مسئله فقط می‌تواند برای حجم صادرات کشور مفید باشد و باعث می‌شود تولید به هزینه‌ای مقرون به صرفه‌ و اقتصادی‌تر انجام شود.

طبق اظهارات رئیس انجمن فولاد، حدود 8 میلیون تن برای صادرات فولاد پیش ‌بینی شده بود، اما این مقدار به احتمال زیاد افزایش خواهد یافت، زیرا بازار داخل آهن‌آلات این روزها رونق چندانی ندارد.

منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)