به گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان، قیمت میلگرد که تا پیش از این سیری رو به رشد را طی می‌کرد، هم اکنون در بازار آهن به ثبات رسیده است. این موضوع سوژه‌ای برای کارشناسان شده است. آن‌ها همواره این سوال را از خود می‌پرسند که آیا قیمت میلگرد و سایر محصولات فولادی در روزهای آتی باز هم رشد خواهد…

به گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان، قیمت میلگرد که تا پیش از این سیری رو به رشد را طی می‌کرد، هم اکنون در بازار آهن به ثبات رسیده است. این موضوع سوژه‌ای برای کارشناسان شده است. آن‌ها همواره این سوال را از خود می‌پرسند که آیا قیمت میلگرد و سایر محصولات فولادی در روزهای آتی باز هم رشد خواهد کرد یا خیر؟ کارشناسان پیوسته در پی یافتن راه‌حلی برای ثبات بازار فولاد هستند.

کارشناسان معتقدند افزایش قیمت شمش در بازار داخلی و بورس، توقع برای افزایش صادرات به کشورهای دیگر مانند عراق و رشد قیمت‌ها در بازار جهانی فولاد عوامل اصلی برای رشد قیمت‌ها است. طبق بررسی تحلیل‌گران ما اگر قیمت شمش فولادی و به طور کلی قیمت‌های جهانی افزایش یابد، قیمت میلگرد نیز رشد خواهد کرد. علاوه بر این موارد، با فرا رسیدن روزهای سرد سال کاهش تقاضای داخلی هم می‌تواند عاملی برای رشد قمیت میلگرد باشد.

قیمت تیرآهن و قیمت شمش فولادی به نسبت قیمت میگرد بالاتر می‌باشد. این مسئله به دلیل ازدیاد کارخانه‌های نوردی و حجم زیاد تولید در برخی استان‌های کشور می‌باشد.

در ایران با احتساب دلار آزاد، بهای میلگرد آجدار ارزان‌تر از سایر کشورهای جهان است.

نکته‌ای که حائز اهمیت است این است که در ایران قیمت میلگرد تا حد زیادی وابسته به قیمت شمش و هزینه حمل و نقل می‌باشد. برخی کارخانه‌ها میلگرد خود را از سنگ آهن تولید می‌کنند و این موضوع باعث می‌شود که در نهایت محصول میلگرد آن‌ها با قیمت تمام شده کمتری تولید شود. پس می‌توان گفت که منشا تعیین نرخ به دست این تولیدکنندگان می‌باشد و فاصله جغرافیایی نیز می‌تواند بر قیمت تمام شده هر محصولی اثر بگذارد.

لازم است که دولت و متخصصان در حورزه صنعت فولاد با برنامه‌ای مدون و مناسب راه‌حلی برای ثبات بازار آهن بیابند.