طبق گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد باید بر روی صادرات محصولات نهایی فولادی به جای مواد اولیه و فلزات اساسی تمرکز کنیم و به این ترتیب، به ارزآوری کشور کمک کنیم. او در ادامه افزود: صادرات مواد اولیه باعث می‌شود که تولیدکنندگان صنایع فولاد داخلی با کمبود مواد اولیه مانند سنگ آهن مواجه شوند. طبق گفته وزارت صمت، بهتر است هدف اصلی خود در صنایع فولادی را صادرات شمش قرار دهیم، تا به این وسیله بتوانیم بازار صادراتی مناسبی را در خارج از مرزها برای تولیدکنندگان صنعت فولاد فراهم آوریم.

بر اساس نظر تحلیلگران آهن ملل اصفهان، در سال‌های اخیر صادرات مواد اولیه به خصوص سنگ آهن باعث شد بسیاری از کارخانه‌های بزرگ مثل فولاد مبارکه اصفهان و ذوب آهن با مشکل کمبود مواد اولیه مواجه شوند.

قطعا وزارت صمت باید طرح و برنامه مناسبی برای حمایت از تولیدکنندگان صنایع فولادی کشور ارائه دهد. در ابتدای مهرماه عوارضی برای صادرات در نظر گرفته شد که این روش بتواند صادرات مواد اولیه و سنگ آهن را کاهش بدهد. تولیدکنندگان نباید این محدودیت را مسئله‌ای منفی تلقی کنند، بلکه لازم است که این موقعیت سبب شود آن‌ها سنگ آهن را به محصول نهایی مانند شمش بدل کنند و به این ترتیب محصولی با ارزش افزوده بیشتری را صادر کنند. این روش برای مقاطع فولادی دیگر نیز باید در نظر گرفته شود.

لازم است که از طریق بورس کالا سهم عمده‌ای از نیاز صنایع داخلی برای تولید تامین شود. کارخانه‌های داخلی بزرگ باید علاوه بر صادرات شمش، بخشی از محصول شمش تولیدی خود را در بورس عرضه کنند تا نیاز صنایع پایین دستی برطرف شود و با تعطیلی خطوط خود مواجه نشوند. پس از این، صادرات بقیه شمش تولیدی کارخانه‌ها مانعی ندارد. می‌توان گفت که بورس، فرآیند تولید فولاد و صادرات با یکدیگر پیوندی جدایی‌ناپذیر دارند.

وزارت صمت همچنین اشاره کرد که به هیچ وجه تمایل به قیمت‌گذاری دستوری ندارد، اما مادامی که قیمت‌ها از کنترل خارج می‌شوند، چاره‌ای جز کنترل بازار ندارد. به طور کلی اگر بازار با استفاده از صادرات، واردات، تولید و عرضه تنظیم شود، نیازی به قیمت‌گذاری دستوری احساس نمی‌شود.

وی در ادامه عنوان کرد که بورس برای عدم قیمت‌گذاری دستوری ایجاد شده است و گاها اگر دولت در کنترل قیمت‌ها در بورس دخالت می‌کند، صرفا به دلیل تنظیم بازار و حفظ مواد اولیه برای تولیدکنندگان داخلی است.

منبع خبر: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)