بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان در راستای تولید ریل توسط ذوب‌آهن اصفهان، شرکت ذوب آهن هم اکنون از توانایی تولید ریل برای قطارهای پرسرعت برخوردار است. در همایش ریلی و رونق تولید، مدیر عامل ذوب آهن اشاره کرد که تولید ریل در شرکت ذوب آهن اصفهان بر اساس میزان سفارش است.

طبق گزارشات رسیده در مورد اخبار فلزات، در حال حاضر برای حدود 10 هزار تن ریل آهن در ماه در شرکت ذوب آهن اصفهان برنامه‌ریزی شده‌است. علاوه بر این، امکان تولید 15 هزار تن ریل در ماه نیز وجود دارد.

منصور یزدی‌زاده، مدیر عامل شرکت ذوب آهن اصفهان، با نگاهی به وضعیت سفارش‌های این شرکت در ماه‌های گذشته بیان کرد که تا به اینجا چند سفارش تولید ریل داشته‌ایم. حجم این سفارشات در حدود 15، 10 و 9 هزار تن بوده‌است.

وی در ادامه افزود که در صورتی که روزی قطارهای با سرعت 350 کیلومتر در ساعت در کشور راه‌اندازی شود، تولید محصولات برای این نوع قطارها فراهم خواهد بود.

مدیر عامل شرکت ذوب آهن اصفهان عنوان کرد که شرکت ما به موضوع تولید ریل قطار برقی تهران نیز ورود کرد، اما به دلیل اینکه چینی‌ها فاینانس این پروژه را به عهده دارند و در یک مرحله، موضوع تامین ریل آن از سوی شرکت فایناسور مطرح بوده، وارد این پروژه نشده‌اند. با این وجود در هر زمانی که شرایط تامین ریل از سمت شرکت ذوب آهن فراهم گردد، عملی خواهد شد.

یزدی‌زاده در ادامه بیانات خود اشاره کرد که با در نظر گرفتن این نکته که تجهیزات ساخت ریل در این شرکت از آلمان وارد شده‌است، افزود که در شرایط کنونی با توجه به بهای ارز، انجام واردات برای کشور ما مقرون به صرفه نمی‌باشد. علاوه بر این، تولید فولاد در این شرکت به میزان 25 درصد، ارزبری دارد. بقیه محصولات نیز از طریق مواد اولیه داخلی تولید می‌شوند.

وی اشاره کرد که در حال حاضر برای تولید ریل 36 متری، بستر آن در ذوب آهن فراهم شده‌است. در صورتی که روزی وزارت راه و شهرسازی اعلام کند که به ریلی حدود 72 متری نیازمند است، شرکت ما قادر به تولید آن می‌باشد.

در شرایط کنونی، ذوب آهن توانایی تبدیل ریل 36 متری به 72 متری را با استفاده از نقاط جوش دارا می‌باشد.

یزدی‌زاده اشاره کرد که امروز در بحث واردات، قیمت مطرح نیست. در شرایط کنونی کشور، امکان واردات برای ریل فراهم نمی‌باشد. با این حال، ما قرارداد تامین 9 هزار تن ریل با بخش خصوصی را داریم که این مسئله نشان‌دهنده رقابتی بودن قیمت‌های شرکت ذوب آهن اصفهان می‌باشد.

وی در ادامه تاکید کرد که با توجه به این‌که ذوب‌ آهن اصفهان از سخت‌ترین استانداردهای روز دنیا پیروی می‌کند، توانایی تولید ریل پر سرعت را دارد و در صورتی که روزی برنامه‌ریزی برای افزایش خطوط ریلی کشور انجام شود، شرکت ذوب آهن قادر است تولید خود را با نیاز روز مطابقت دهد و اگر روزی سرعت خطوط ریلی ما افزایش پیدا کند، می‌توانیم تولید خود را با نیاز روز مطابقت دهیم.

وی تصریح کرد  که با توجه به نیاز ریلی در کشور و نقشه چشم انداز افق 1404 که در آن سالانه 25 هزار کیلومتر افزایش خطوط ریلی ترسیم شده‌است، ذوب‌آهن تامین نیاز داخلی را دارد. وی افزود که در حال حاضر، سالانه 10 هزار کیلومتر توسعه خطوط ریلی داریم که ذوب‌آهن قادر به تامین آن می‌باشد. تاکنون ریل مورد نیاز به صورت وارداتی تامین می‌شد. تغییر ساختار و خرید از داخل سختی‌های خود را دارد که امیدواریم با مساعدت مدیران وزارت راه این رویکرد تغییر کند. هم اکنون نیز این مسئله اتفاق افتاده و به تازگی قراردادهایی با وزارت راه و شهرسازی و همچنین شرکت زیر ساخت و مترو تنظیم شده‌است.

منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)