بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان در راستای تحلیل آینده بازار آهن، در طی این هفته بررسی کارشناسان از روند بازار نشان می‌دهد که در صورتی که برای روز چهارشنبه هفته جاری حرکت خاصی در معاملات شمش انجام نگیرد و بازار با همین روند برای شمش به پیش رود، با تعدیل نرخ پایه عرضه میلگرد آجدار در رنج قیمت 4950 تومان در بورس کالا مواجه خواهیم شد. علاوه بر این، در هفته آتی به احتمال زیاد، تقاضای منطقی در بازار پدیدار خواهد شد. به همین ترتیب، تکلیف مقداری از این کالا در حدود 50 تا 60 هزار تن میلگرد آجدار سرگردان در بازار بورس کالا مشخص خواهد شد.

با توجه به روند ثابت نرخ صادراتی فروش میلگرد آجدار در بازارچه‌های مرزی و کاهش نرخ ارز نیمایی طی دو الی سه هفته گذشته تا اکنون، قیمت میلگرد آجدار در حدود 5 هزار تومان در بازار داخلی همتراز با نرخ صادراتی شده‌است.

امید داریم که در هفته آینده در صورت رخداد عقب‌نشینی‌های نامحسوس نرخ‌های صادراتی فولاد، بازار داخلی کمی به حرکت بیافتد. در صورتی که در روز چهارشنبه برخی تلاش‌های نامحسوس فولادی‌ها در جهت افزایش نرخ رقابتی شمش رخ دهد، با ادامه رکود و افزایش فاصله بین تقاضا و عرضه‌های مقاطع فولادی در بورس کالا مواجه خواهیم بود.

نتیجه این روند که به واسطه انجماد نقدینگی در حوزه نورد به دلیل عدم فروش محصولات تولید آن‌ها در بورس کالا رخ داده، در نهایت کاهش قدرت خرید شمش نوردی‌ها و افت محسوس نرخ رقابتی شمش در بورس کالا می‌باشد.

در این روزها مشکلات دیگری نیز در بازار آهن به چشم می‌خورد. یکی از مهمترین این مشکلات، کمبود در حوزه ورق می‌باشد. به همین ترتیب، گروهی از افراد در تلاشند تا با استفاده از راه‌حلی بتوانند شمش مورد نیاز خود برای تولید ورق و یا همان تختال از طریق فولادسازان بزرگ مانند فولاد مبارکه به صورت نقدی یا نسیه تهیه کنند. پس از آن نیز، تختال را به صورت کارمزدی در اختیار تولیدکنندگان میانی ورق که هم اکنون با مشکل نقدینگی و مواد اولیه دست و پنجه نرم می‌کنند، قرار دهند.

منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)