بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان، شرکت فولاد مبارکه اعلام کرد که با دور زدن تحریم‌ها مشکل تامین ورق بدنه خودروهای ایرانی را حل خواهد کرد.

شواهد حاکی از آن هستند که احداث خط نورد گرم دو فولاد مبارکه قادر به رفع نیاز فولادی کشور در حوزه‌های مختلفی مثل نفت و گاز، خودرو، لوازم خانگی و غیره می‌باشد.

همانطور که می‌دانید صنعت فولاد از جمله صنایعی است که در طی 4 دهه اخیر، رشد چشمگیری کرده و تمرکز توسعه زنجیره تولید این محصول استراتژیک در طی این 40 سال به نوعی انجام شده که در بازه زمانی مذکور، میزان ظرفیت تولید فولاد خام کشور از حدود 800 هزار تن به بالاتر از 35 میلیون تن رسیده‌است.

در طی این بازه زمانی، زنجیره تولید فولاد نیز در کشور به سرعت تکامل یافته و در حال حاضر بخش عمده نیازهای فولادی کشور اعم از سنگ‌آهن، گندله، آهن اسفنجی، شمش، تختال، ورق و حتی لوله و پروفیل و محصولات پایین‌دستی در داخل تأمین می‌شود.
علاوه بر این، فولادسازان کشور در طی یک دهه اخیر توانستند با استفاده از دانش فنی بالا و استفاده از تجهیزات فولادی و تولید قطعات مهم، به طور کامل خطوط تولید خود را راه‌اندازی کنند.

هم اکنون می‌توان گفت که بزرگ‌ترین تولیدکننده ورق فولادی در خاورمیانه و بزرگ‌ترین تولیدکننده آهن اسفنجی در جهان، فولاد مبارکه اصفهان است.

فولاد مبارکه توانسته با تولید 10.2 میلیون تن فولاد، در حدود 50 درصد از نیاز فولاد کشور را تامین کند. این کارخانه از تنوع محصول بیش از 3 هزار تن برخوردار است. علاوه بر این، ورق گرم و سرد تولید شده توسط این کارخانه دارای اقسام و انواع گوناگونی می‌باشد. ورق تولیدی فولاد مبارکه نیاز صنایع مختلف به این کالا را در بخش خودروسازی، لوازم خانگی، انواع قوطی‌های کنسرو و صنایع غذایی، لوله و پروفیل و صنایع نفت و گاز و غیره تامین می‌کند. به همین ترتیب، فولاد مبارکه توانسته با این حجم از تولید انواع محصولات فولادی، سهم زیادی در ارزش افزوده اقتصادی کشور داشته‌باشد.

در شرایط کنونی، با وجود تحریم‌های حاکم بر کشور، فولاد مبارکه از بالاترین استانداردهای جهانی برخوردار است و توانایی صادرات به 40 کشور جهان را دارد. آمارها نشان داده‌اند که در مدت زمانی بیش از ربع قرن، شرکت فولاد توانسته حدود 8 میلیارد دلار برای کشورمان ارزآوری داشته‌باشد.

با اینکه فولاد مبارکه از تنوع محصولات زیادی برخوردار است، اما باز هم در برخی از صنایع نیاز به واردات ورق آهن از کشورهای دیگر داریم.

ظرفیت‌های موجود در فولاد مبارکه جوابگوی نیازهای کشور در حوزه تولید ورق‌های فولادی با ضخامت کمتر و استحکام بیشتر جهت مصارف ساختمانی و صنایع لوله و پروفیل نیست و به دلیل نبود یک خط نورد مجزای دیگر در این کارخانه، هزینه فرصت بالایی در خصوص عدم تبدیل تختال مازاد به محصولات نهایی ایجاد می‌شود.
در حال حاضر، قرارداد نورد گرم دو در جهت تکمیل طرح شهید خرازی در فولاد مبارکه، یکی از دستاوردهای ارزنده ملی در دوران پس از تحریم خواهد بود که عملیات اجرایی آن به زودی انجام خواهد پذیرفت.

مدیر عامل فولاد مبارکه عنوان کرد که صنعت خودرو برای سبک‌سازی و استحکام بخشیدن به بدنه خودرو و در نتیجه کاهش آلودگی، ایمنی بالا و صرفه‌جویی هزینه‌های سوخت آن، نیاز گسترده به ورق‌های خاص با استحکام بالا و سبک برای استفاده در بدنه خودروها نیازی ضروری است. بنابراین، این خط به زودی برای رفع این نیاز تکمیل خواهد شد.

منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)