بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان، برخی از ورق‌های رنگی همچنان به کشور وارد می‌شوند. کشور ما با توجه به اینکه پیشرفت‌های زیادی در صنعت فولاد کرده، اما هنوز هم در حوزه تولید ورق رنگی با ضخامت پایین با مشکل مواجه است. مصرف‌کنندگان این کالا مجبور هستند که ورق رنگی با ضخامت پایین یعنی کمتر 0.04 میلی‌متر را وارد کنند. به همین ترتیب، بخش قابل توجهی از واردات به ورق‌های رنگی اختصاص می‌یابد.

طبق بررسی‌های کارشناسان ما، معمولا ورق‌های رنگی به دو نوع تولید داخل و وارداتی تقسیم می‌شوند.

تولیدکنندگان ورق ایرانی این حوزه عمدتا شرکت‌های فولاد مبارکه، نورد و لوله سمنان، هفت الماس و فولاد بهمن هستند. تامین ورق‌های وارداتی نیز از کشور چین انجام می‌شود.

در سال‌های اخیر، واردات ورق از کشورهایی نظیر امارات نیز انجام می‌شد، اما در حال حاضر واردات ورق ما تنها از کشور چین انجام می‌شود. ورق‌های رنگی وارداتی از بندر عباس و بندر امام خمینی (ره) به کشور وارد می‌شوند. برای عرضه سریع و راحت، برخی از تجار ورق‌ها را به تهران منتقل می‌کنند.
مصرف‌کنندگان ما مجبورند برخی از ورق‌های رنگی را بنا به رنگ آن‌ها از کشورهای دیگر تهیه کنند.

هم اکنون ورق شرکت فولاد مبارکه اصفهان، تنها بخش کمی از بازار را به خود اختصاص داده‌است. علت این مسئله را می‌توان داشتن کد خرید توسط مصرف‌کننده دانست. شرکت‌های هفت الماس و نورد و لوله سمنان نسبت به فولاد مبارکه بازار بزرگتری از ورق داخل کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

به دلیل نوسانات به وجود آمده در بازار، انتظار داشتیم ورق وارداتی کاهش یابد. با اینکه میزان ورق داخلی در بازار نسبت به ورق وارداتی بیشتر است، اما باز هم تناژ قابل توجهی از ورق به کشور وارد می‌شود.

چندین محموله بزرگ ورق رنگی وادراتی در زمستان سال قبل، در بندر عباس و بندر امام خمینی (ره) موجود بود. متقاضیان هر مقدار که می‌خواستند، سفارش می‌دادند، اما اکنون حتی به اندازه یک کیلوگرم محموله ورق رنگی در این بنادر موجود نمی‌باشد.
بررسی‌ها نشان داده‌اند که عمده ورق تولیدی شرکت‌های هفت الماس و نورد و لوله سمنان دارای ضخامت 0.48 میلی‌متر و 0.50 میلی‌متر است. البته این شرکت‌ها گاهی ورق 0.4 میلی‌متر را هم به تولید می‌رسانند، اما میزان تولید آن‌ها نسبت به ورق‌های با ضخامت دیگر کمتر است.

در کشور ما، معمولا ورق‌هایی که از ضخامت کمتری برخوردار هستند، وارد می‌شوند. ضخامت این ورق‌های وارداتی 0.18 میلی‌متر تا 0.40 میلی‌متر است.

در شرایط کنونی بازار، میزان ورق رنگی آبی کمتر از گذشته است، اما تقاضای زیادی در بین خریداران دارد. اگر تولید‌کنندگان بتوانند این محصول را به تولید برسانند، نیاز متقاضیان زیادی را رفع خواهند کرد.
مهمترین ملاک برای قیمت‌گذاری این نوع ورق‌ها، میزان عرضه و تقاضا می‌باشد.

منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)