بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان، در روزهای اخیر از صادرات ورق‌ آهن به خصوص ورق رنگی جلوگیری شده‌است. بررسی‌ها نشان می‌دهند که این مسئله با بهانه کنترل بازار و تثبیت دستوری قیمت‌ها در بازار داخلی صورت گرفته‌است. به دنبال ممانعت از صادرات ورق فولادی، میزان تولید شرکت‌ها از 50 درصد بیشتر افت کرده‌است.

ورق رنگی در کشور ما، تولید و مصرف زیادی ندارد. به دلیل این که در سال‌های اخیر در صنایعی مثل ساختمان‌سازی رکود ایجاد شده و به بهانه کنترل بازار از صادرات این محصول جلوگیری می‌شود، بیشتر ورق‌های رنگی به صورت مازاد بر احتیاج در می‌آیند.

ورق‌های رنگی از جنس آلومینیوم و یا فولاد می‌باشند. این ورق‌ها معمولا پایه‌ای فلزی دارند. ورق‌های فولادی رنگی به شکل‌های مختلفی استفاده می‌شوند.

یکی از شکل‌هایی که برای استفاده از ورق رنگی به کار گرفته می‌شود، ورق روغنی است. در این محصول روی ورق رنگ‌آمیزی می‌شود. بسیاری از ورق‌های رنگی وارداتی که از کشور چین وارد می‌شوند، از این نوع ورق‌ها هستند. میزان استفاده از این ورق‌ها و در واقع عمر آن‌ها در مقایسه با محصولات مشابه دیگر به مراتب کمتر است. به طور کلی، می‌توان عمر این ورق‌ها را حدود 5 تا 6 سال تخمین زد.

به هر حال، ورق‌های رنگی مخاطبان خاص خود را دارد و برای کاربردهای زیادی قابل مصرف هستند. نوع دیگری از ورق‌های رنگی وجود دارد که ورق گالوانیزه نامیده می‌شود. شرکت‌هایی مثل فولاد مبارکه اصفهان، فولاد بهمن، نورد و لوله سمنان و غیره این نوع از ورق‌ها را به تولید می‌رسانند.

لازم است که صنعت فولاد به دست افراد متعهد و کاردان سپرده شود و دولت نیز در این امر به طور موثر وارد شود. به این ترتیب، بسیاری از مشکلات این صنعت برای ماندگار ماندن بازار آهن، قابل حل است.

منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)