بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان، نوسانات رخ داده در بازار آهن نشان می‌دهد که توجه به برخی از تناقضات می‌تواند بی‌نظمی‌ها و التهابات بازار را توجیه کند. به عنوان مثال می‌توان افت صادرات نفتی را در نظر گرفت که باعث کاهش عرضه دلار در اقتصاد کشور شده‌است. به دنبال کاهش عرضه دلار در اقتصاد، نرخ دلار بالا می‌رود. هنگامی که نفت صادر می‌شود، دولت درآمد نفت را در اقتصاد خرج می‌کرد. پیرو همین مسئله در اقتصاد، برای دلار تقاضا ایجاد می‌شد. به همین ترتیب، وقتی نفت صادر نشود، تقاضا برای دلار کاهش می‌یابد. بنابراین، به راحتی می‌توانیم شاهد نزول نرخ دلار و ارز در بازار به خصوص قیمت آهن باشیم.

البته این نکته هم وجود دارد، که قطع صادرات نفت با کاهش عرضه دلار در اقتصاد باعث گرانی دلار می‌شود. علاوه بر این، قطع صادرات نفت از سوی دیگر، با کم خرج کردن دولت، روند ارزانی دلار شروع می‌شود.

برخی از کارشناسان معتقدند که بخشی از کاهش صادرات نفت با بالا رفتن قیمت دلار قابل حل است.

بخشی دیگر نیز با افت سرعت پول خنثی می‌شود. به همین صورت، افت تقاضا برای دلار به سبب کمتر خرج کردن دولت، به شکل کاهش سرعت گردش پول خنثی می‌شود.

در واقع می‌توان گفت که سرعت گردش نقدینگی با توقف صادرات، نصف می‌شود. این مسئله همان تاثیر آتش زدن سپرده‌های بانکی را به همراه دارد. این فرآیند با عنوان “کوچک شدن اقتصاد و کاهش سرعت گردش نقدینگی” نام می‌گیرد. هم اکنون می‌توان عدم تاثیر بر سیر صعودی قیمت‌ها در بازار آهن بر روی افکار عمومی مردم را متوجه شد.

منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)