بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان، نتایج از برگزاری بیست و دومین کنفرانس آهن و فولاد در خاورمیانه نشان می‌دهد که میزان تقاضای فولاد در 5 سال اخیر افزایش یافته‌است. علت این امر را می‌توان پروژه‌های بزرگ فعالان صنعت فولاد مثل ایجاد زیرساخت در امارات برای نمایشگاه جهانی 2020 و جام جهانی 2022 در قطر دانست. این مسئله تبدیل به یک چالش بزرگ برای فولادسازان کشور شده‌است.

طبق بررسی کارشناسان آهن ملل اصفهان، میزان تقاضای فولاد کشور امارات متحده عربی در سال 2019 رشد داشت. این در حالی است که میزان تقاضای این کشور در چهارماهه دوم همین سال به دلیل اتمام پروژه‌های بزرگ، افرایش بهای سنگ‌آهن و تغییرات بازار کاهش یافت. این سیر بازار را پیش از این، مهندس سعید الرمیثی مدیر عامل شرکت دولتی فولاد در امارات، پیش‌بینی کرده‌بود. امارات به همراه دیگر اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس مانند بحرین، کویت، قطر، عربستان و عمان، برای کاهش واردات و  حمایت از تولیدات داخلی، برنامه‌هایی را ارائه کرده‌بود که این مسئله باعث کاهش قیمت فولاد شد.

از جمله برنامه‌هایی که شورای همگاری خلیج فارس ارائه کرد، می‌توان به افزایش تعرفه واردات از 5 درصد به 10 درصد در طی مدت یکسال اشاره کرد. نتایج این برنامه بعد یکسال بررسی می‌شود تا میزان کارآمدی آن مشخص شود. در پی تاثیرات این طرح می‌توان علاوه بر کاهش واردات به صادرات محصولات تولیدکنندگان خاورمیانه‌ای مثل میلگرد، بیلت و مفتول اشاره کرد. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که در سال 2019 دو تولیدکننده بزرگ مقاطع فولادی مثل قطر و عربستان برای کشورهای آسیایی باشند. احتمال می‌رود که این موضوع در سال 2020 نیز ادامه یابد.

مسئله‌ای که حائز اهمیت است، شرکت حدید سابک به عنوان تنها تولیدکننده نورد گرم در میان سایر کشورها می‌باشد که در عربستان سعودی واقع شده‌است. تولیدکنندگان با توجه به افزایش واردات و همچنین در نظر گرفتن تهدید حمایت‌گرایی، به متنوع کردن محصولات تخت فولای تمایل بیشتری دارند.

در سال 2019  به دلیل مشکلات سیاسی، سیاست‌های حمایتی در مقاصد صادراتی، تضعیف لیر و کاهش تقاضای مصرف‌کننده نهایی محصولات تخت فولادی در ترکیه نتوانست پیشرفت مناسبی داشته‌باشد. با اینکه این کشور گام‌های زیادی در راستای جلوگیری از افزایش واردات برداشته، اما نتیجه چندان چشمگیر نبوده‌است. از اوایل ژانویه 2019 کشور ترکیه برای صنایع نورد و تولیدکنندگان لوله، تعرفه واردات ورق گرم را از 3.5 درصد به 6  درصد افزایش داد. شرکت‌های بازرگانی نیز باید طبق قانون جدید تعرفه 9 درصدی پرداخت کنند. علاوه بر این، تعرفه واردات ورق سرد و گرم، ورق گالوانیزه و ورق‌های رنگی نیز به میزان 7 درصد رشد یافته‌است. در سال 2019 واردات فولاد تخت از اروپا که پیش از این از تعرفه معاف بود، افزایش یافت. به همین دلیل، تولیدکنندگان ترکیه‌ای در مورد این موضوع نگران می‌باشند.

منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)