سنگ آهن در بازارهای داخلی و جهانی

بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان، در هفته گذشته در بازار چین قمیت سنگ آهن کاهش یافت و رفته رفته در پایان هفته میزان تقاضا برای فولاد افزایش یافت. با توجه به افزایش خرید سنگ آهن به تدریج تا پایان هفته قیمت این کالا افزایش یافت. در اواخر هفته میانگین قیمت سنگ آهن با خلوص 62 درصد به 83.4 دلار برای هر تن خشک سی اف آر رسید. در واقع قیمت سنگ آهن نسبت به هفته قبل حدود 1 دلار بهبود داشت.

 

با توجه به اینکه انتظار می‌رفت قیمت سنگ آهن در زمستان کاهش یابد، فعالان بازار نسبت به این افزایش قیمت محتاطانه رفتار کردند.

 

بر اساس گرازش یومتال، در بازار ایران قیمت سنگ آهن مگنتیت با خلوص 61 درصد برای صادرات حدود یک دلار بهبود یافت و با قیمت 40.8 دلار برای هر تن فوب معامله شد. علاوه بر این، سنگ آهن هماتیت صادراتی با خلوص 61 درصد با قیمت 37.7 دلار هر تن فوب رسید که این قیمت حاکی از رشد قیمت هماتیت نسبت به روزهای گذشته است.

 

بازار داخلی و جهانی قراضه آهن

آمارهای بازار آهن و فولاد در هفته 46 میلادی، حاکی از آن است که در ترکیه قیمت قراضه آهن وارداتی سنگین با کلاس 1 و 2 در هفته گذشته با تغییراتی روبه‌رو بوده‌است. قیمت این کالا بر روی 260 دلار برای هر تن سی اف آر ثابت ماند. برخی از فعالان در بازار فولاد بر این باورند که اگر میزان فروش برای میلگرد در بازار ترکیه رو به بهبود رود، قیمت حتی بر روی 270 دلار برای هر تن سی اف آر نیز خواهد رفت. قراضه آهن وادراتی با خلوص 20 تا 80 درصد به میزان 4 دلار بهبود یافته و با قیمت نهایی 248 دلار هر تن سی اف آر معامله شده‌است. در کشور ژاپن نیز قیمت قراضه آهن سنگین با کلاس 2 روی قیمت 230 دلار مانده و نوسانات ثابتی داشته‌است. در آخرین مزایده‌ها قیمت این کالا حدود 13 دلار رشد کرده و با قیمتی حدود 224 دلار هر تن فوب ثبت شده‌است. احتمال بهبود بازار نقدی قراضه آهن وجود دارد. علاوه بر این، در بازار داخلی آمریکا قیمت قراضه آهن خرد شده حدود 234 دلار هر تن لانگ می‌باشد.

 

بازار داخلی و جهانی بیلت

قیمت بیلت در هفته گذشته در بازار داخلی چین در حدود 11 دلار افزایش یافت و با قیمت نهایی 487 دلار هر تن درب کارخانه معامله شد. علاوه بر این، در جنوب شرق آسیا بیلت با قیمت بین 410 دلار تا 415 دلار هر تن سی اف آر در بازار واردات خریدرای شد. این قیمت نشان‌دهنده رشد 5 دلاری قیمت بیلت در این ناحیه می‌باشد.

 

پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که در سال‌های آتی افزایش قیمت ادامه یابد، زیرا شرکت‌های مهندسی ساختمانی در چین متقاضی این کالا هستند. بازه قیمت پیشنهادی برای این کالا بین 370 دلار تا 380 دلار می‌باشد که به قیمت 370 دلار تا 385 دلار رسیده‌است. به دلیل رشد بازار قراضه قیمت بیلت نیز بالا رفته‎است. با این حال این کالا متقاضی چندانی ندارد. در ترکیه شرایط متفاوتی بر بازار حاکم است. بیلت در کشور ترکیه با قیمت بین 400 تا 420 دلار هر تن درب کارخانه شد. البته این قیمت در بازار متقاضی نداشته‌است.

 

در هفته گذشته در ایران قیمت شمش سیری صعودی را طی کرد. این روند صعودی از پیش قابل پیش‌بینی بود. در روز شنبه متوسط قیمت این کالا 38688 ریال بود که تا روز دوشنبه این نرخ به 38763 ریال رسید. در روز سه‌شنبه بازار در مقابل افزایش قیمت مقاومت کرد و اجازه افزایش بیشتر قیمت را نداد. روز چهارشنبه پیشنهاد برای عرضه شمش بالا رفت. با این حال، میزان خرید شمش کاهش با محدودیت روبه‌رو بود. دلیل این مسئله را می‌توان مشکلات پیش آمده برای صادرات میلگرد دانست. در این دو اخیر اتفاقات بسیاری رخ داده است که تاثیرات آن به زودی در آینده‌ای نه چندان دور نمایان خواهد شد. یکی از این اتفاقات مشکل کمبود گندله است. این مشکل در طی روزهای گذشته به اندازه‌ای محسوس شد که حتی یکی از مهمترین عرضه‌کنندگان گندله به نام گل گهر فراخوان خرید به اندازه 2 میلیون تن گندله را داد.

 

مشکل دیگر کمبود شدید آهن اسفنجی می‌باشد. این مسئله هم اکنون بسیار مشهود است و دلیل آن را می‌توان به مشکل تامین گندله مرتبط کرد. با وجود این مسئله ممکن است کارخانه‌هایی که در زمینه تولید شمش فعالیت می‌کنند با چالش‌های روبه‌رو شوند.
کمبود ضایعات آهن مسئله دیگری است که به دنبال کاهش ساخت و ساز و کاهش پروژه‌های عمرانی رخ داده‌است. دولت عرضه‌های بورس کالا را با استفاده از وارد کردن فشار بر قیمت‌ها در بورس را از رقابت خارج کرده‌است. علاوه بر این آن‌ها را در چهارچوب کسانی که در سایت بهین‌یاب ثبت نام کرده‌ و فعال هستند، بسته است. مسئله‌ای که اهمیت دارد این است که تا آخر ماه ژانویه صادرات شمش بسته شده و کارخانه‌جات تمایل دارند که با استفاده از مزایده کالا محصول خود را به فروش برساند. قیمت شمش صادراتی به همین دلیل تا مرز قیمت 370 دلار رسید.

 

آمارها حاکی از آن است که متوسط اختلاف قیمت شمش با میلگرد در هفته گذشته به 5000 ریال برای هر کیلو رسید. همین مسئله انگیزه‌ای شد برای تولیدکنندگان میلگرد. به همین دلیل میزان تقاضا برای شمش افزایش یافت. در شرایط کنونی ممکن است بازار به سمت چند قطبی شدن پیش رود. قطب اول شمش صادراتی، قطب دوم شمش عرضه شده در بورس و قطب سوم شمش عرضه شده در خارج از بورس می‌باشد. در صورتی که میزان صادرات افزایش یابد و مواد اولیه با کمبود مواجه شود، فاصله قطب‌های حاکم شده بر بازار افزایش خواهد یافت. اگر قیمت ارز افزایش یابد، ممکن است بازار شمش و مقاطع فولادی به هم ریزد.

 

بازار داخلی و جهانی مقاطع فولادی

قیمت میلگرد صادراتی در کشور ترکیه در هفته اخیر در حدود 5 دلار بالا رفت و با قیمتی معادل 420 دلار برای هر تن فوب ثبت شد. علاوه بر این، میلگرد صادراتی سی آی اس در بازه قیمت 400 تا 410 دلار برای هر تن فوب معامله شد. به دلیل روند صعودی ساخت و ساز در سال 2019 قیمت میلگرد افزایش یافت و با قیمت نهایی 550 دلار هر تن درب کارخانه ثبت شد. بازار میلگرد صادراتی در چین تغییرات چندانی نداشته‌است. قیمت این کالا حدود 457 دلار برای هر تن فوب بوده‌است. قیمت میلگرد وارداتی در جنوب شرق آسیا با نرخی معادل 425 دلار برای هر تن سی اف آر ثبت شد. در اروپا نیز قیمت میلگرد رشد یافته و در حدود 455 یورو هر تن درب کارخانه معامله می‌شود. هر شورت تن میلگرد در بازار داخلی آمریکا 605 دلار فروخته شد که تغییرات چندانی نسبت به گذشته نداشته‌است.

در هفته گذشته قیمت میلگرد سیری صعودی را طی کرد. متوسط قیمت میلگرد از 8 تا 32 میلی‌متر در روز شنبه 43512 ریال بود که این نرخ قیمت تا روز چهارشنبه به 43910 ریال رسید. عوامل مختلفی در افزایش قیمت میلگرد نقش داشتند. در زیر به برخی از مهمترین عوامل موثر در تغییرات نرخ میلگرد اشاره خواهیم کرد.

  • محدودیت عرضه شمش
  • کاهش تولید میلگرد
  • انتظار مثبت از قیمت‌ها در بازار

بسیاری از کارخانه‌های تولیدکننده میلگرد همواره با ظرفیت پایینی مشغول به فعالیت هستند. در واقع افزایش قیمت میلگرد می‌بایست منجر به افزایش حجم تولید شود، اما حجم عرضه به دلیل عرضه شمش و مشکل نقدینگی بالا نرفت.

با توجه به اینکه نگاهی مثبت به افزایش قیمت‌ها در بازار وجود دارد، در صورتی که در هفته‌های آتی این نگاه مثبت وجود داشته‌باشد، پول‌های زیادی به بازار وارد خواهد شد. به دلیل تفاوت 6 درصدی قیمت میلگرد عرضه شده در بازار بورس با بازار واقعی، بسیاری از خریداران میلگرد برای خرید به بورس مراجعه می‌کنند. این مسئله می‌تواند در روزهای آینده منجر به افزایش قیمت میلگرد خواهد شد. با وجود کنترل قیمت‌ها توسط دولت، پیش‌بینی می‌شود که روند گذشته در بازار میلگرد در هفته‌های آینده نیز تکرار شود.

بازار تیرآهن نیز در هفته‌های اخیر سیری صعودی را طی کرده‌است. در روز شنبه متوسط قیمت تیرآهن 14، 16، 18 در هفته گذشته 51700 بوده‌است. در روز چهارشنبه قیمت تیرآهن افزایش یافت و به 52338 ریال رسید. این در حالی است که افزایش قمیت این کالا در بورس فقط به میزان 431 ریال نسبت به قبل بوده‌است.

شرکت ذوب آهن اصفهان در هفته گذشته میلگرد 14 تا 18 را به قیمت 44347 ریال فروخت، این این قیمت نسبت به قیمت قبلی تیرآهن در بازار کاهش یافته‌است. برخی معتقدند که ممکن است قیمت‌های در هفته‌های آینده با افزایش روبه‌رو شوند.

 

بازار داخلی و چهانی ورق آهن

بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان، در هفته گذشته قیمت ورق گرم کاهش یافت. در واقع قیمت ورق از 507 دلار به 503 دلار هر تن درب کارخانه رسید. علاوه بر این، قیمت ورق در بازار صادرات در حدود یک دلار بهبود یافت و با قیمت 436 دلار هر تن فوب معامله شد.

قیمت ورق گرم صادراتی ترکیه در بازه 400  تا 405 دلار بود. این نرخ قیمت در روزهای بعد افزایش یافت و به 405 تا 425 دلار رسید. قیمت ورق گرم در بازار ترکیه از 420 تا 435 دلار هر تن درب کارخانه معامله شد. این در حالی است که در هفته قبل قیمت ورق گرم بین 410 دلار تا 420 دلار بود. بسیاری از عرضه‌کننده‌ها به دلیل پایین بودن موجودی بازار و رشد قیمت قراضه آهن، در فکر افزایش قیمت‌ها فرو رفتند. البته افزایش قیمت‌ها برای کسی مورد پذیرش نیست و هنوز میزان تقاضا ضعیف است.

قیمت ورق گرم صادراتی سی آی اس برای هر تن فوب افزایش یافته‌است. قیمت این کالا در بازه قیمت 360 تا 375 دلار بود که با افزایش قیمت به 375 تا 385 دلار رسید. بازار داخلی آمریکا شرایط متفاوتی دارد. در این بازار قیمت ورق گرم از 500 دلار به 530 دلار هر شورت تن درب کارخانه افزایش یافت. قیمت ورق گرم در بازار اروپا نیز از 431 یورو به 425 یورو هر تن درب کارخانه رسید.

در اصفهان در روز شنبه قیمت ورق گرم با ضخامت 2 میلی‌متر قیمتی معادل 53400 ریال داشت. در اواخر هفته این قیمت به 57000 ریال رسید. در شهر اهواز قیمت این کالا 51500 ریال بود. تا آخر هفته نیز به 53000 ریال رسید. کارخانه نورد و لوله اهواز رفتاری منطقی به عنوان یک تولیدکننده ندارند و به همین دلیل کمتر در معاملات بازار حاضر می‌شوند.

در روز شنبه قیمت ورق گرم با ضخامت بین 3 تا 15 میلی‌متر، محصول کارخانه مبارکه 55375 ریال بود. در روز چهارشنبه قیمت این کالا افزایش یافت و به 57438 دلار رسید. در این هفته قیمت‌ محصولات مبارکه در بازار بورس کالا دارای ثبات بودند. با توجه به شیوه‌ای که مبارکه محصولات خود را عرضه کرد، انتظار افزایش قیمت‌ها در روزهای آتی وجود دارد.

متوسط قیمت ورق گرم اکسین با ضخامتی حدود 10 تا 40 میلی‌متر هر کیلو به قیمت 1711 ریال معامله شد. در روز چهارشنبه قیمت این کالا از 53814 ریال به 55525 ریال رسید. این بالا رفتن قیمت‌ها برای برخی از تجار موضوع جذابی است. این مسئله به دلیل محدودیت عرضه و نگاه مثبت تجار به آن رخ داده‌است. در روز شنبه قیمت ورق کاویان 53075 ریال بود که در روز چهارشنبه به 53950 ریال رسید.

عرضه ورق گرم متکی به قیمت اسلب است. صادرات اسلب باعث شده تا عرضه این کالا در بازار محدود شود. با اینکه اکسین یا کاویان نسبت به حفظ قیمت تلاش می‌کنند، ولی به دلیل اینکه ریشه مطلب در جای دیگری است به سادگی موفق به ثبات قیمت نخواهند شد. ورق سرد ضخامت 40 تا 2 میلی‌متر در روز شنبه 70200 ریال قیمت داشت، اما تا روز چهارشنبه به 71650 ریال رسید. علت این افزایش قیمت ناشی از بالا رفتن قیمت ضخامت‌های 70 به بالا بود. تقاضای این کالا در بازار محدود شده‌است، در حالی‌که عرضه آن نیز همچنان قطره چکانی است. ورق گالوانیزه با بهبود قیمت روبرو شد و از 76400 ریال به 78360 ریال تا پایان هفته رسید. علت افزایش قیمت ورق گالوانیزه بهبود نسبی قیمت ارز بود،از طرف دیگر بالا رفتن قیمت ورق گرم نیز به این افزایش قیمت کمک کرد.

منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)