کارشناسان واحد خبر آهن ملل اصفهان، این ثبات قیمت را ناشی از عواملی مختلفی در بازار می‌دانند. مهمترین عوامل ثبات قیمت میلگرد را می‌توان نزول قیمت شمش فولادی، نزدیک شدن به روزهای آخر ماه و کاهش محصولات در کارخانه‌ها دانست.

معمولا تولیدکنندگان با نزدیک شدن به روزهای پایانی ماه، فعالیت خود را کمتر می‌کنند و می‌توان گفت که به اصطلاح بازار چند روزی به خواب کوتاه مدت فرو می‌رود. علاوه بر این، در شرایط کنونی بازار، قاعدتا بسیاری از تولیدکنندگان صرفا با توجه به تقاضای مشتریان محصولات خود را تولید و عرضه می‌کنند.

در بازار بین‌الملل شرایط به گونه‌ای دیگر است و قیمت‌ها کمی با بازار ایران تفاوت دارد. قیمت میلگرد نسبت به بقیه محصولات کمی افت کرده، که می‌توان علت آن را در سیاست‌ها و خط‌‌‌‌ مشی فعالان ترک جست و جو کرد.

طبق بررسی متخصصان آهن ملل اصفهان، کاهش قیمت قراضه و تقاضای بازار برای میلگرد می‌تواند دلیلی بر کاهش قیمت میلگرد باشد و پیش‌بینی می‌شود که این روند همچنان ادامه خواهد داشت.

تیرآهن ماجرایی متفاوت از میلگرد را در بازار عرضه  و تقاضا طی می‌کند. چندیست که قیمت تیرآهن افزایش پیدا کرده و این مسئله را می‌توان به دلیل کاهش عرضه تولیدکنندگان تیرآهن دانست. از جمله این تولیدکنندگان می‌توان به تولیدکنندگان بزرگی مثل ذوب آهن اصفهان اشاره کرد که با سیاست کاهش عرضه محصولات خود، تولیدکنندگان دیگر را به سمت عرضه محصولاتشان سوق داد.

در هر صورت، هم اکنون بازار میلگرد روند مناسبی را طی نمی‌کند و با مشکلات عدیده‌ای مثل کاهش موجودی انبار و کاهش تقاضا دست و پنجه نرم می‌کند. این مشکلات باعث صدمه به توزیع‌کنندگان خواهد شد، اما همواره شاهدیم که سرمایه بازار آهن به بازارهای بین ‌المللی ارز و سکه وارد می‌شود.

 

منبع خبر: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)