بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان، در صنعت فولاد هر کشوری محصولات فولادی از سهم زیادی برخوردار هستند. از همین رو، آشنایی با مواردی که در قیمت این محصولات اثرگذار هستند، اهمیت ویژه‌ای دارد و می‌تواند برای تحلیل بازار فولاد و آهن و خرید در این بازار، مناسب باشد.
همانطور که می‌دانید مقاطع فولادی به دلیل عدم امکان تولید آن در همه کشورها به عنوان کالای جهانی محسوب می‌شوند. بر همین اساس، قیمت این محصولات به شدت تحت تاثیر مسائل داخلی و خارجی می‌باشد. به همین دلیل امکان سوءاستفاده در بهای تمام شده این محصولات به دست دلالان و سودجویان بیش‌تر از گذشته فراهم است. به همین ترتیب، بدون آگاهی از قیمت‌ها مصرف‌کنندگان و بازار خسارت‌های زیادی را متحمل می‌شوند.
طبق بررسی‌ها و با توجه به توضیحاتی که ذکر کردیم، بعد از نفت، دومین صنعت مهم و حیاتی در دنیا صنعت فولاد می‌باشد. در سال‌های اخیر این صنعت در کشور ما ایران مورد توجه زیادی قرار گرفته‌است. در بخش صادرات نیز فعال بوده و محصولات فولادی زیادی را روانه بازارهای جهانی کرده‌است.
در سال‌های گذشته، کشور ایران در بین ده کشور برتر تولیدکننده فولاد قرار گرفته‌است. پیش از این، کشور ما به واردات مقاطع فولادی وابستگی بسیاری داشت. با رشد تولید مقاطع فولادی این وابستگی کمتر شد. میزان تولید فولاد ما در این سال‌های اخیر به حدی بوده که حتی صادرکنندگان ما در بخش صادرات نیز ورود پیدا کردند.
میزان واردات مقاطع فولادی در سال 97 به میزان زیادی کاهش یافت. همچنین، حجم قابل ملاحضه‌ای از محصولات فولادی ما به کشور چین صادر شد. بنابراین، در سال اخیر صادرات روند افزایشی مطلوبی را طی کرده‌است.
در حدود 134 هزار تن صادرات فولاد در مردادماه امسال به کشور چین صادر شد. این میزان از صادرات در تاریخ صادرات فولاد بی‌سابقه بوده‌است. با این حال، مسئله تاثیر نرخ صادرات بهای مقاطع فولادی در تولید و صادرات حجم بالا از محصولات فولادی از نکات مهمی است که باید مورد بررسی قرار گیرد.

منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)