بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان، تحقیقات و بررسی‌ها در راستای اوضاع بازار فولاد نشان می‌دهند که احتمالا در ماه‌های پایانی سال جاری، تعداد بسیاری از شرکت‌های فولادی رشد قیمت قابل قبولی را برای سهام تجربه کنند. به دلیل عقب‌ماندگی آن‌‌ها نسبت به رشد بازار، این شرکت‌ها انتخاب‌های جذابی برای سرمایه‌گذاری می‌باشد. همچنین، در فصل پاییز دلایلی وجود داشت که باعث کاهش میزان سود خالص شرکت‌های فولادی نسبت به تابستان و بهار امسال شد.
طبق بررسی‌های ما در بازار فولاد، کاهش قیمت محصولات فولادی در سطح بازارهای جهانی در فصل پاییز امسال اتفاق افتاد. پی رو همین مسئله، نرخ دلار در سامانه نیما کنترل شد و قیمت‌ها در بورس کالا و بازار داخلی کشورمان با افت روبه‌رو شدند.
این دو عامل، باعث شد که در سه ماهه سوم امسال، بسیاری از شرکت‌های فولادی با کاهش سود خالص مواجه شوند. عامل کنترل و افت نرخ دلار در سامانه نیما هم‌ اکنون در فصل زمستان رفع شده و شرکت‌‌های فولادی معاملات بسیار خوبی در بورس کالا انجام می‌دهند.
وضعیت قیمت کالاها در زمستان امسال در بازارهای جهانی بهتر شد و احتمالاً به‌ زودی با برطرف شدن مشکلات بازار جهانی، وضعیت قیمت‌‌ها تقویت خواهد شد. به همین ترتیب، در دی‌‌ماه امسال وضعیت فروش بسیاری از شرکت‌‌های فولادی بهتر از آذرماه بوده‌است. بر همین اساس، انتظار می‌رود که در این روزهای سرد زمستانی، سود‌سازی شرکت‌‌های فعال در حوزه فولاد بهتر از پاییز باشد و این منجر به این موضوع خواهد شد که پوشش سود شرکت‌های فولادی در کل سال 98 وضعیت مناسبی داشته‌باشد.
به این ترتیب، لازم است که عملکرد شرکت‌های فولادی در زمستان به گونه‌‌ای باشد که توقعات سهامداران آن‌ها را برآورده کند. در فصل پاییز هم، علی‌ رغم وجود عوامل مذکور، وضعیت سود‌سازی شرکت‌‌های فولادی بهتر از رقیب دیرینه آن‌ها، یعنی پالایشی‌‌ها بود. در نهایت، پیش‌بینی می‌شود که در ماه‌‌های پایانی سال، سهامداران شرکت‌‌های فولادی، پاداش صبر خود را برداشت کنند و سهام این گروه، رشد قیمت خوبی داشته‌باشد.

منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)